درمان میوم در زنان

فیبرم های رحمی تومورهای غیرسرطانی هستند که در رحم رشد می کنند که آن ها به عنوان میوم نیز شناخته می شوند. زمانی که متخصص زنان فیبرم و یا میوم را تشخیص می دهد سریعا نگران نشوید، لازم است بدانید که فیبرم شایع ترین تومور خوش خیم رحم در خانم ها است و قابل درمان است و اغلب میوم های کوچک هستند و سبب ایجاد علائم خاصی نمی شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن که میوم چیست و چه علائمی دارد و چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد، ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

میوم چیست؟

تورموهای غیر سرطانی هستند که ممکن است در رحم و یا اطراف آن ایجاد شوند، این تومور از بافت عضلانی ساخته شده و به ندرت در دهانه رحم ایجاد می شود و در صورت ایجاد در قسمت فوقانی و بزرگتر رحم به وجود می آید. به زبان ساده تر میوم ها تومورهای خوش خیم و گره های متعدد و متشکل از بافت و عضله هستند که در رحم و اطراف آن ایجاد می شوند.

میوم ها از نظر شکل، اندازه و موقعیت متفاوت هستند و علائم متفاوتی نیز از خود بروز می دهند.

انواع میوم های رحمی

• میوم در دیواره خارجی رحم: ممکن است در این نوع، بیمار دچار درد شود، به علت اندازه یا فشار وارد شده به اندام های مجاور
  • میوم در دیواره رحم: در این حالت ممکن است بیمار دچار خونریزی و یا عوارض به مراتب بیشتری شود.
  • میوم درون حفره رحم: ممکن است بیمار دچار خونریزی و یا گرفتگی های شدید شود.

رایج ترین نوع تشخیص میوم های رحمی

اغلب متخصصین زنان، میوم را با معاینه لگن احساس می کنند، افرادی که میوم داشته و علائم دارند با روش های کم تهاجمی و یا جراحی می توانند به راحتی آن را درمان کنند.

علائم میوم چیست؟

در اغلب موارد میوم ها علائم ایجاد می کنند، که در ادامه شایع ترین علائم فیبرم را توضیح خواهیم داد:

• خونریزی شدید
  • کم خونی
  • ضعف و خستگی
  • احساس درد حین مقاربت
  • زمانی که عفونت میوم ایجاد شود، درد، خونریزی و یا ترشح از واژن را تجریه خواهید کرد.
  • احساس فشار و یا توده در شکم ( این علامت به ندرت اتفاق می افتد.)
  • مشکل در ادرار کردن ( عفونت دستگاه ادراری اغلب در زنان مبتلا به میوم ایجاد می شود.)
شایع ترین علامت میوم خونریزی های واژینال به صورت شدید و یا نامنظم است که باید هرچه سریعتر به متخصص زنان مراجعه کنید.

میوم و مشکلات ادراری

همانطور که گفته شد یکی از علامت های میوم، ایجاد مشکلات ادراری است، میوم های بزرگ ممکن است تاحدی مجاری ادراری را مسدود کند که اصطلاحا به آن افتادگی می گویند، زخم هایی نیز ممکن است در میوم های دچار افتادگی شده، به وجود بیاید که منجربه ایجاد آلودگی، خونریزی شده و جریان ادرار را مسدود کند.

میوم ها اعلب فیبرم نامیده می شود که در تعدادی از خانم ها در سنین باروری مشاهده می شود.

دیگر علائم و نشانه های فیبرم رحم شامل:

• خونریزی های غیر طبیعی
  • توده های لگنی
  • ناباروری

علت فیبرم رحم چیست؟

استروژن ممکن است رشد فیبرم رحم را فعال کند، در اغلب موارد در طی سه ماه اول بارداری حدود یک سوم از فیبرم ها بزرگتر می شوند که با گذشت زمان فیبرم کوچک میشوند، به طور کلی خانمی که یائسه می شود، فیبرم رحم کوچک شده اما با هورمون درمانی ممکن است علائم فیبرم تداوم پیدا کند.

خطر ابتلا به میوم

مطمئنا زمینه و عواملی منجربه تحریک میوم می شود که طور دقیق مشخص نیست، با این وجود میوم توسط هورمون های زنانه تحریک می شوند که تحت تاثیر آن تورموها، ممکن است رشد کنند البته سابقه خانوادگی نیز نقش مهمی در ابتلا فرد به میوم های رحمی دارد.

درمان میوم رحم در کرج

رایج ترین علل میوم چیستند؟

• سن در ابتلا به میوم موثر است: برخی از مطالعات نشان می دهد، خانم هایی که سفید پوست هستند در سنین زیر 35 سال تورموهای با رشد سریعتر نسبت به خانم های بالای 45 سال هستند و همینطور خانم های در انتظار بارداری تا 30 سالگی و بعد از آن بیشتر در معرض خطر فیبرم رحم هستند.
  • نژاد: در خانم های آمریکایی و آفریقایی فیبرم رحم بیشتر دیده می شود.
  • قائدگی زودتر از موعد: خانم هایی که اولین دوره قائدگیشان در سنین پایین تر است خطر ابتلا به میوم در آن ها بیشتر است.
  • مصرف الکل و کافئین: مطالعاتی نشان می دهد ارتباطی بین مصرف الکل و کافئین با خطر ابتلا به فیبرم وجود دارد.
  • ژنتیک: برخی از محققین معتقدند تغییرات ژنتیکی در ابتلا به فیبرم رحم موثر است.
  • سلامت جسمی: اضافه وزن و فشار خون در ابتلا و ایجاد به فیبرم رحم موثر هستند.
  • سبک زندگی: عدم رعایت یک رژیم غذایی مناسب مانند مصرف زیاد گوشت قرمز ممکن است خطر ابتلا به فیبرم را افزایش دهد.

نحوه تشخیص میوم های رحمی توسط پزشک چگونه است؟

• زمانی که برای تشخیص میوم های رحمی به متخصص زنان مراجعه می کنید، درباره علائمی که تجربه کردید و سابقه پزشکی با بیمار صحبت می کند.
  • سپس با بررسی علائمی که بیمار تجربه کرده و معاینه فیزیکی و سونوگرافی، میوم های بزرگ در اغلب موارد تشخیص داده می شود.
  • در حالی که میوم های کوچکتر نیاز به تشخیص دقیقتر وضعیت و اندازه آن ها باسونوگرافی واژینال است.
  • گاهی اوقات با توجه به تشخیص پزشک ممکن است لازم باشد، بررسی با آندوسکوپ انجام شود و یا لاپاروسکوپی لازم باشد.

روش های درمانی میوم چیست؟

درمان میوم در مواردی اتفاق می افتد که این مسئله برای بیمار ناراحتی، درد و یا اختلال و مشکلی در بارداری و یا قبل از حاملگی برای وی ایجاد کرده باشد.

عامل تعیین کننده در انتخاب روش درمانی موثر در میوم آن است که بیمار قصد دارد در آینده باردار شود یا خیر؟

• بنابراین برای درمان، روش های دارویی، جراحی و یا کم تهاجمی و غیر جراحی وجود دارد که هر کدام معایب و مزایی دارد که باید متناسب با فرد و وضعیت بدنی وی انجام گیرد که این روش های درمانی در کاهش خونریزی،تسکین درد و همینطور گرفتگی عضلات موثر هستند.
  • اگر تومور در زیر آندومتر باشد در اغلب موارد هیستروسکوپی نیاز است.
  • در صورتی که میوم ها در خارج و دیواره رحم باشند، روش درمانی مناسب لاپاروسکوپی است.