درمان کیست تخمدان در کرج

مدت زمان مطالعه3 دقیقه

درمان کیست تخمدان در کرج

کیست تخمدان در حقیقت توده ای است که روی تخمدان رشد کرده و اغلب موارد غیر سرطانی است، بیشتر بانوانی که مبتلا به کیست تخمدان هستند، در طول ابتلا به این بیماری هیچ علائمی را تجربه نمی کنند، اما برخی از افراد به دلیل نوع کیست تخمدان و عوامل دیگر ممکن است علائمی همچون درد و خونریزی شدید را تجربه کنند، اما مسئله ی مهم آن است که بانوان برای درمان به موقع، سریعا به متخصص زنان خوب مراجعه نمایند تا درمان به زودی انجام شود.

درمان-کیست-تخمدان-در-کرج

افرادی که می دانند، کیست تخمدان دارند

برخی از افراد گمان می کنند کیست تخمدان دارند و یا طی چکاب های دوره ای متوجه آن شده اند، با صراحت بیان می شود که به هیچ وجه درمان های سرخود و خانگی انجام نداده و حتما سریعا به متخصص زنان مراجعه نمایند.

درد و یا خونریزی شدید نشانه ی خطرناکی است؟

افرادی که کیست تخمدان دارند، اگر دچار درد یا خونریزی شدید شدند، ممکن است تخمدان تخریب شده و یا آسیب ببیند و یا کیست دچار پارگی شده باشد، در این مواقع توصیه می شود سریعا و به صورت اورژانسی به پزشک یا بیمارستان مراجعه نمایید.

• و…

کیست تخمدان چیست؟

قبل از آن که درباره نحوه تشخیص و درمان این بیماری بدانیم، بهتر است خود بیماری کیست تخمدان را بشانسیم. کیست تخمدان چه نوع بیماری است ؟ در بدن چه تغییراتی به وجود می آورد؟ ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

کیسه ای حاوی مایعات که در تخمدان یک زن رشد می کند. اغلب کیست های تخمدان بی ضرر بوده و بسیاری از زنان ممکن است در طول زندگی این بیماری و اختلال را تجربه کنند اما همانطور که گفته شد اکثر افراد هیچگونه علائمی را تجربه نمی کنند و با عقب افتادن دوره های قاعدگی و یا چکاب های دوره ای، به وجود کیست تخمدان پی می برند.

علائم کیست های بزرگ

اغلب کیست های کوچک فاقد علامت هستند، کیست های بزرگ ممکن است علائمی را در فرد به وجود بیاورد از جمله:

• درد در ناحیه ی کمر و یا لگن
    احساس پر بودن شکم بیشتر در ناحیه ی تحتانی شکم
    درد هنگام مقاربت
    دوره های قاعدگی همراه با درد شدید
    سندروم تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک

گاهی اوقات ممکن است فرد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک شده باشد که در این مواقع فرد دوره های قاعدگی نامنظمی را تجربه خواهد کرد و علائمی همچون: افزایش وزن و چاقی، ناباروری، افزایش و رشد موهای زائد و… ممکنست وجود داشته باشد.

نحوه تشخیص کیست تخمدان

نحوه شناسایی و تشخیص کیست تخمدان باتوجه به اندازه و نوع آن ممکن است کمی متفاوت باشد، اما در اکثر مواقع، در معاینه لگن و سونوگرافی تشخیص داده می شود .

نحوه درمان کیست تخمدان

به طور قطع نمی توان روش درمانی ثابت و مشخصی را برای درمان کیست تخمدان نام برد، زیرا نحوه درمان کیست تخمدان به عوامل گوناگونی بستگی دارد از جمله:

میزان گسترش کیست
اندازه کیست تخمدان
سن بیمار
وضعیت سلامتی و جسمانی بیمار و..

توصیه های درمانی کیست تخمدان

گاهی اوقات برای درمان دقیق کیست تخمدان نیاز است بیمار طی فواصل زمانی مشخص، سونوگرافی و روش های تشخیصی دیگر را انجام دهد تا پزشک از روند بیماری اطلاع یابد.
در برخی مواقع پزشک داروهای ضد بارداری به منظور درمان کیست تخمدان تجویز می کند.
در نهایت ممکن است برای درمان کیست تخمدان، نیاز به جراحی باشدو جراحی لاپاروسکوپی ارجح است.
به طور کلی افرادی که مبتلا به بیماری پلی کیستیک هستند، توصیه می شود برای بررسی و معاینه در دوره های مشخص زمانی به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایند و وزن خود را در حالت متعادل نگه داشته و به اندازه کافی فعالیت بدنی داشته باشند و اگر پزشک دارویی و یا انجام سونوگرافی را تجویز کرده، حتما موارد گفته شده را انجام دهند.

1 − یک =