دکتر فاطمه فیروزی / بیماری های زنان / سرطان دهانه رحم چیست و چگونه درمان می شود؟

سرطان دهانه رحم چیست و چگونه درمان می شود؟

رحم به قسمتی از دستگاه جنسی زن گفته می شود که محل رشد جنین در هنگام بارداری است. دهانه رحم، واژن را به رحم ارتباط می دهد. همه زنان در معرض سرطان رحم هستند. بنابراین لازم است درباره سرطان دهانه رحم آگاهی داشته باشید تا در صورت ابتلا، درمان را به تاخیر نندازید.

این عارضه در زنان بالای 30 سال رخ می دهد. عفونت طولانی مدت با انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV )، علت اصلی سرطان دهانه رحم است.

ویروس پاپیلومای انسانی ویروس رایجی است که در طی رابطه جنسی، از یک شخص به شخص دیگر منتقل می شود. حداقل نیمی از افراد در دوره ای از زندگی خود به این ویروس مبتلا می شوند. آزمایش های غربالگری و واکسن ویروس پاپیلومای انسانی، می توانند به جلوگیری از سرطان دهانه رحم کمک کنند. سرطان دهانه رحم در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است.

درمان سرطان دهان رحم

علائم بیماری سرطان رحم

سرطان دهانه رحم به طور قطع، با نمونه برداری از دهانه رحم تشخیص داده می شود. اکثر زنان مبتلا به سرطان در مراحل اولیه بدون علامت هستند و به طور معمول پس از تست پاپ اسمیر، غیر طبیعی تشخیص داده می شوند. البته این گونه زنان از ترشح آبکی واژن یا لکه بینی شکایت دارند. در مراحل پیشرفته بیماری، بیماران نوعی خونریزی غیرطبیعی از واژن دارند و نشانه های دیگری چون انسداد مجاری ادراری و تورم ناحیه تحتانی دارند. علائم سرطان دهانه رحم به طور معمول شامل موارد زیراست:

• ترشح بیش از حد بعد از رابطه جنسی یا یائسگی
  • درد در لگن
  • درد به هنگام دفع ادرار

سرطان دهانه رحم اساسا هنگامی اتفاق می افتد که سلولهای دهانه رحم، جهش ژنتیکی ایجاد می کنند. این جهش موجب تکثیر سریع و غیرقابل کنترل سلولهای دهانه رحم می شود. باید لزوما بیشتر افراد مبتلا به این ویروس، سرطان نمی گیرند.

نزدیک به 100 گونه ویروس HPV، وجود دارد ولی سرطان دهانه رحم تنها توسط دو شکل HPV-16  و HPV-18، به وجود می آید.

برخی تحقیقات نشان می دهد استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD) حتی پس از برداشتن آن، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند

همانطور که گفته شد سرطان دهانه رحم نتیجه عفونت مداوم ویروس پاپیلومای انسانی است. سیگار کشیدن و سرکوب مزمن سیستم ایمنی بدن به ویژه در نتیجه عفونت ویروس پاپیلومای انسانی، با سرطان دهانه رحم در ارتباط است. زنان فقیر، مسن و زنان مهاجر درصد زیادی از مبتلایان به این نوع سرطان، را تشکیل می دهند. هم چنین در ایالات متحده آمریکا، حدود 60 درصد موارد سرطان دهانه رحم در زنانی رخ می دهد که حداقل 5 سال تست پاپ اسمیر نداشتند. البته واکسن ویروس پاپیلومای انسانی در حال حاضر برای دختران بین 9 تا 26 سال توصیه می شود. در بهترین شرایط، تزریق واکسن قبل از شروع فعالیت جنسی، پیشگیری از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی به همراه دارد.

انجمن سرطان آمریکا، تخمین می زند که تقریبا 13000 مورد جدید سرطان دهانه رحم در سال 2017 تشخیص داده شده است و کمی بیش از 4200 زن، بر اثر سرطان دهانه رحم، فوت کردند. خوشبختانه میزان مرگ و میر ناشی از دهانه رحم طی 40 سال گذشته، بیش از 50 درصد کاهش یافته است. علت آن استفاده فراگیر از تست پاپ اسمیر و واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی، است. البته باید گفت این ویروس می تواند سرطان های دیگری چون سرطان واژن، سرطان حنجره، سرطان مقعد و سرطان های مرتبط با ناحیه تناسلی در هر دو جنس زن و مرد ایجاد کند.

علل سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم، در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد تا زمانی که سرطان پیشرفت کند، بنابراین برای تشخیص هر چه زودتر بهتر است به متخصص زنان خوب مراجعه کنید، در ادامه علاوه بر ویروس ویروس پاپیلومای انسانی به عنوان عامل اصلی، سایر علل در زیر آمده است:

• داشتن شرکای جنسی متعدد
  • داستن سابقه طولانی در عفونت های جنسی
  • داشتن زایمان های متعدد و بارداری های مداوم
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • داشتن ایدز
  • مصرف طولانی مدت قرص های ضدبارداری
  • داشتن چاقی مفرط
  • شروع رابطه جنسی از سن کم
  • داشتن رژیم غذایی ناقص مخصوصا کمبود ویتامین و مواد معدنی به ویژه ویتامین سی و آ
  • سابقه خانوادگی
مهم ترین کار برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم، انجام معاینات منظم مانند مراقبتهای بهداشتی است. علاوه بر این، استفاده از روش های جلوگیری مانند کاندوم، به طور مداوم و صحیح می تواند از شیوع بیماری های مقاربتی جلوگیری کند.

چگونه سرطان دهانه رحم درمان می شود

چنانچه آزمایش پاپ اسمیر نتایج غیرطبیعی نشان دهد، پزشک درمان را شروع می کند، غالبا چند هفته یا چند ماه پس از آزمایش اصلی، مجددا آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود. اگر هم چنان جواب نرمال نباشد، درمان های بیشتری برای ارزیابی وجود سلولهای پیش سرطانی مانند کولپوسکوپی ( همراه با نمونه برداری از ناحیه غیرطبیعی) و خراش دادن غدد درون رحم صورت می گیرد. برای درمان بیماری سرطان دهانه رحم، می توان از سه روش جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده کرد.

باید گفت چنانچه بیماری فقط به دهانه رحم محدود گردد می توان درصد زنده ماندن را تا 92 درصد حدس زد. در صورتی که بیماری در سراسر لگن گسترش یابد این احتمال به 56 درصد کاهش می یابد، اگر به قسمت های دور بدن، پیشرفت کند شانس زنده ماندن تنها 17 درصد است. تحقیقات نشان داده است تقریبا 75 درصد از زنان مبتلا به این نوع سرطان، پنج سال بعد از تشخیص اولیه، زنده هستند.