لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی چیست؟

• عمل لاپاراسکوپی چه فرقی با عمل جراحی باز دارد؟
  • چرا عمل لاپاراسکوپی انجام می دهند؟
  • چه مزایای دارد؟
  • این نوع عمل به درمان چه نوع بیماری های می پردازد؟
  • چه نکاتی را برای انجام عمل لاپاراسکوپی باید در نظر گرفت؟

همگی از آن دست از سوالاتی است که به صورت مکرر از سوی کاربران پرسیده شده است و در این نوشتار قصد داریم در حد وسع خویش به آن ها پاسخ دهیم. با کسب اطلاعاتی در این مورد می توانید به خود و اطرافیان تان کمک شایانی کنید زیرا با دانش و آگاهی می توان رشدی فردی و اجتماعی بیشتری داشت.

لاپاراسکوپی-در-کرج

تعریفی مختصر از لاپاراسکوپی

یکی از روش های عمل جراحی کم تهاجم و نسبتاٌ کم خطر است که به دو منظور تشخیص و درمان بیماری می توان از آن استفاده کرد، لاپاراسکوپی در حقیقت انجام عمل جراحی با برش های بسیار کوچک و ظریف که خطر ابتلا به عفونت را به شدت کاهش می دهد و مزایای فراوان دیگری را به دنبال دارد. پزشک با کمک عمل لاپاراسکوپی شکم بیمار را با برش کوچکی باز می کند و با نمونه برداری بیماری را تشخیص و یا در همان جا درمان می کند. این عمل با ابزار مخصوصی به نام لاپاراسکوپ به شکل لوله ای باریک و بلند با دوربین واضح انجام می شود، از طریق این ابزار که از یک حفره ای کوچک وارد شکم می شود می توان تمامی جزئیات و تصاویر دداخل شکم و لگن را مشاهده و دریافت نمود.

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

یکی از روش های عمل جراحی کم تهاجمی و نسبتاٌ کم خطر است که به دو منظور تشخیصی و درمانی می توان از آن استفاده کرد، لاپاراسکوپی در حقیقت انجام عمل جراحی با برش های بسیار کوچک و ظریف است که خطر ابتلا به عفونت را به شدت کاهش می دهد و مزایای فراوان دیگری را به دنبال دارد.این جراحی زیر بیهوشی عمومی انجام میشود. پزشک در عمل لاپاراسکوپی برش کوچکی معمولا در اطراف ناف ایجاد میکند و بایک دوربین مخصوص وارد حفره شکم می شود.

از طریق این دوربین که بزرگنمایی چندین برابر دارد می توان تمامی جزئیات و تصاویر داخل شکم و لگن را مشاهده نمود.سپس گازی دی اکسید کربن وارد شکم میشودو کمک میکند ارگانهای شکمی ولگنی از هم فاصله گرفته و جراحی انجام شود، این گاز در انتهای عمل از شکم خارج می شود.

سپس چند برش کوچک ایجاد شده و جراحی از ان طریق انجام می شود.

مزایا لاپاراسکوپی

• در لاپاراسکوپی بیمار زمان کمتری را برای بهبودی کامل صرف می کند و در نتیجه دوران نقاهت کوتاه تری را نسبت به عمل های جراحی سنتی پشت سر می گذارد.
  • بعد از اتمام عمل لاپاراسکوپی بیمار سریع تر می تواند به منزل باز گردد.
  • میزان برش و زخم های ایجاد شده در این عمل بسیار کم و کوچک تر هستند.
  • احساس درد و ناراحتی  نسبت به سایر عمل های جراحی کمتر است.
  • احتمال بروز عفونت نیز بسیار کم است.

لاپاراسکوپی چه کاربردی دارد؟

همانطور که قبلا هم گفته شد لاپاراسکوپی به منظور تشخیص و درمان بیماری انجام می شود.

لاپاراسکوپی برای تشخیص بیماری های التهابی لگن، سرطان اندام تناسلی، فیبروئید رحم، آندومتریوز، حاملگی های خارج از رحمی، کیست تخمدان و تورموهای آن، ناباروری، چسبندگی لگن، آبسه لگن کاربرد دارد.

چرا پزشک لاپاراسکوپی تشخیصی را تجویز می کند؟

در صورتی که بیمار علائم زیر را داشته باشد پزشک دستور به انجام لاپاراسکوپی به منظور تشخیص بیمار می دهد.

• درد های شدید و ناگهانی
  • سوابق پزشکی دال بر عفونت های لگنی
  • ناباروری های بدون دلیل که لاپاراسکوپی در نواحی لگنی انجام می شود

برخی از موارد درمانی لاپاراسکوپی عبارت اند از:

• عمل هیسترکتومی یا تخلیه کامل رحم
  • رفع چسبندگی لگن و رودهانسداد و باز کردن لوله های رحمی
  • درمان حاملگی های خارج از رحمی
  • برداشت آپاندیس
  • بیماری های مرتبط با کبد، معده، طحال، کیسه صفرا
  • برطرف کردن کیست و تومور های تخمدانی
  • برداشتن تخمدان ها

چه آمادگی های برای انجام عمل لاپاراسکوپی لازم است؟

اگر داروی خاصی مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید و پرونده پزشکی تان را در اختیار وی قرار دهید.

در صورتی که باردار هستید یا قصد باردار شدن را دارید حتما با پزشک در میان بگذارید.

قبل از انجام لاپاراسکوپی باید ازمایش های خون، ادرار و سونوگرافی انجام دهید تا با شناخت دقیق از وضعیت جسمی تان اقدام به انجام لاپاراسکوپی کنند.

قبل از ورود به اتاق عمل ناشتا باشید یعنی از 8-12 ساعت قبل چیزی میل نکنید.

مراقبت های بعد از اتمام عمل لاپاراسکوپی

• استراحت کافی داشته باشید.
  • از انجام فعالیت های جسمانی سنگین و نیمه سنگین پرهیز نمایید.
  • لباس های راحتی و گشاد بپوشید تا کمتر اذیت شوید.
  • برای خوردن و نوشیدن تان بعد از اتمام عمل از پزشک دستورات لازمه را دریافت کنید.
  • بعد از عمل ممکن است به دلیل ورود گاز دی اکسید کربن دچار تکرر ادرار شوید که بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی برطرف خواهد شد و جای نگرانی ندارد.

عوارض پاراسکوپی چیست؟

تقریبا تمامی عمل های جراحی با عارضه جانبی همراه است که می توان با مهارت پزشک تا حدودی از بروز آن ها جلوگیری کرد و بخشی دیگر آن را کنترل کرد.

معمولاٌ شایع ترین عوارض هر عمل جراحی خونریزی؛ عفونت، احساس درد است که در تمامی عمل ها مشترک است و در عمل لاپاراسکوپی هم ممکن است عارض شود.

• صدمه دیدن جداره های داخلی شکمی
  • تب و لرز
  • قرمزی
  • تنفس های مقطع
  • اختلال در حرکات روده ای و یبوست
  • سبکی سر
  • سرفه
  • واکنش بدن به داروی بیهوشی
  • ترشح از محل جراحی شده
  • التهاب دیواره ی شکم
  • آمبولی یا لخته خون شدن در شکم که ممکن است به لگن و یا ریه هم برسد.

از جمله عوارض جانبی و احتمالی انجام لاپاراسکوپی است. در صورت مشاهده هر کدام از موارد و علائم فوق حتما در اسرع وقت به متخصص زنان خوب مراجعه کنید.

سخن پایانی

برای انجام لاپاراسکوپی موفقیت آمیز به شما توصیه می کنیم از جراحی کمک بگیرید که در این زمینه تجربه و مهارت کافی داشته باشداین گونه با اطمینان خاطر از حفظ سلامتی و زیبایی تان این عمل جراحی را انجام می دهید.

باشد که مطالب فوق مفید فائده واقع شده باشد.