دکتر فاطمه فیروزی / بیماری های زنان / لاپاراسکوپی عمل جراحی کاربردی با کمترین برش

لاپاراسکوپی عمل جراحی کاربردی با کمترین برش

شاید برای شما هم سوال باشد، عمل لاپاروسکوپی چه فرقی با عمل جراحی باز دارد؟ آیا این عمل محدودیت های خطر آفرینی دارد؟ چه نکاتی را برای انجام جراحی لاپاراسکوپی باید در نظر گرفت؟ لاپاروسکوپی یک روش کم تهاجمی جراحی است که جای صحبت بسیاری دارد. اگر بخواهیم لاپاروسکوپی را به زبان ساده توضیح دهیم، در این روش با حداقل وسایل که کمترین آسیبی به بدن وارد کند، وارد بدن شده و عمل تشخیص و درمانی به خوبی توسط متخصص زنان انجام خواهد گرفت، در ادامه به مهمترین موارد در حوزه لاپاروسکویی از جمله: تشخیص، نحوه درمان، نحوه انجام عمل، مراقبت های قبل و بعد از آن و در نهایت کاربردهای مهم جراحی لاپاروسکوپی و پاسخ به سوالات رایج بیماران در این حوزه خواهیم پرداخت.

لاپاروسکوپی چیست؟

یکی از روش های عمل جراحی کم تهاجمی و نسبتاٌ کم خطر است که به دو منظور تشخیصی و درمانی می توان از آن استفاده کرد، لاپاروسکوپی در حقیقت انجام عمل جراحی با برش های بسیار کوچک و ظریف است که خطر ابتلا به عفونت را به شدت کاهش می دهد و مزایای فراوان دیگری را به دنبال دارد. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پزشک در عمل لاپاروسکوپی برش کوچکی معمولا در اطراف ناف ایجاد می کند و بایک دوربین مخصوص وارد حفره شکم می شود. از طریق این دوربین که بزرگنمایی چندین برابر دارد می توان تمامی جزئیات و تصاویر داخل شکم و لگن را مشاهده نمود. سپس گازی دی اکسید کربن وارد شکم می شود و کمک می کند ارگان های شکمی و لگنی از هم فاصله گرفته و جراحی انجام شود. این گاز در انتهای عمل از شکم خارج می شود.
سپس چند برش کوچک ایجاد شده و جراحی از آن طریق انجام میشود.

دونمای متفاوت لاپاراسکوپی

لاپاروسکوپی در کدام حوزه های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد؟

• در حوزه زنان و بررسی سیستم تولید مثل زنان می توان از لاپاروسکوپی استفاده کرد.
  • در حوزه گوارش و بیماری های گوارشی می توان سیستم گوارشی را با لاپاروسکوپی بررسی و یا جراحی کرد.
  • در حوزه اورولوژی نیز می توان با لاپاروسکوپی بر سیستم ادراری نظارت و درمان انجام داد.

متخصص لاپاراسکوپی

کدام متخصصین می توانند لاپاروسکوپی انجام دهند؟

بسیاری از اعمال که از طریق جراحی شکم باز باید انجام گیرد، می توان از لاپاراسکوپی استفاده نمود.، لاپاروسکوپی توسط جراجین مختلفی قابل انجام است:

• متخصصین زنان: عمل کیسه تخمدان، بازدید لوله های رحمی و تشخیص انسداد و باز کردن، یکی از روش های خوب برای حاملگی های خارج رحم، چسبندگی هایی که منجربه درد و نازایی شده اند، هیسترکتومی و خارج کردن رحم
  • متخصص جراحی عمومی
  • اورولوژیست ها

لاپاروسکوپی یک روش تشخیصی است یا درمانی؟

بسیاری از بیماران از سوال می کنند، لاپاروسکوپی برای تشخیص بیماری و مشکلات مورد استفاده است یا تنها جنبه درمانی و جراحی دارد؟  لاپاروسکوپی به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرد، زمانی که پزشک اطلاعاتی درباره داخل شکم و لگن ندارد می تواند از این روش به عنوان تشخیص استفاده کند و یا اینکه اگر نیاز به جراحی است که باید شکم باز شود می توان از کاربرد درمانی لاپاروسکوپی بهره گرفت.

لاپاروسکوپی به عنوان یک روش درمانی

از طریق ایجاد دو و یا سه سوراخ با حداقل قطر 5 میلی متر لاپاروسکوپی وارد شکم شده  و جراحی های درمانی جهت رفع مشکل از جمله: کیست تخمدان در حیطه زنان، خارج کردن رحم و یا خارج کردن میوم های رحمی و یا آزاد کردن چسبندگی ها و یا برای دیگر اقدامات جراحی مانند برداشتن عضوی آسیب دیده و یا برداشتن نمونه ای از بافت یا همان بیوپسی، با حداقل تهاجم، درد، عوارض و چسبندگی هایی که بیمار بعد از عمل ممکن است با ان رو به رو شود، انجام می شود.

لاپاروسکوپی به عنوان یک روش تشخیصی

زمانی که از لاپاروسکوپی به عنوان یک روش تشخیصی استفاده می شود، در این روش با یک دوربین که منبعی نورانی دارد، وارد شکم شده و تصاویری از داخل شکم و لگن به مانیتور منتقل شده و کل شکم توسط پزشک به دقت بازرسی می شود و در این وضعیت منشا مشکل برای درمان شناسایی خواهد شد.

لاپاروسکوپی چه کاربردی دارد؟

همانطور که قبلا هم گفته شد لاپاروسکوپی به منظور تشخیص و درمان بیماری انجام می شود.

لاپاروسکوپی برای تشخیص بیماری های التهابی لگن، سرطان اندام تناسلی، فیبروئید رحم، آندومتریوز، حاملگی های خارج از رحمی، کیست تخمدان و تورموهای آن، ناباروری، چسبندگی لگن، آبسه لگن کاربرد دارد.

نکته بسیار مهم در لاپاروسکوپی: این عمل توسط جراحی که تبحر لازم را داشته و همینطور در بیمارستانی که امکانات لازم برای انجام این جراحی را داشته باشد، باید انجام گیرد، نکته ی دیگر آن است که علت انجام عمل هم با میزان مهارت پزشک در ارتباط است برای مثال جراحی هیسترکتومی نیاز به تبحر بیشتری است تا عمل هایی مانند کیست تخمدان.

برخی از موارد درمانی لاپاروسکوپی

محدودیت های انجام لاپاروسکوپی چیست؟

در بسیاری از مواقع می توان لاپاروسکوپی را جایگزین لاپاراتومی کرد اما زمانی که رحم بزرگ باشد و یا چسبندگی ها بسیار زیاد باشد در خارج کردن رحم و از بین بردن چسبندگی ها ممکن است لاپاروسکوپی روش مناسبی نباشد.

مهم ترین مزیت لاپاروسکوپی کاهش درد و زمان بهبودی به علت برش کمتر نسبت به سایر جراحی ها است – دکتر فاطمه فیروزی

لاپاروسکوپی چه مزایایی دارد؟

• در لاپاروسکوپی بیمار زمان کمتری را برای بهبودی کامل صرف می کند و در نتیجه دوران نقاهت کوتاه تری را نسبت به عمل های جراحی سنتی پشت سر می گذارد.
  • بعد از اتمام عمل لاپاروسکوپی بیمار سریع تر می تواند به منزل باز گردد.
  • میزان برش و زخم های ایجاد شده در این عمل بسیار کم و کوچک تر هستند.
  • احساس درد و ناراحتی نسبت به سایر عمل های جراحی کمتر است.
  • از نظر زیبایی نسبت به انجام جراحی های باز ارجحیت دارد زیرا با چند سوراخ کوچک قابل انجام است و دید ظاهری بهتری دارد.
  • از مزیت های این روش نسبت به سایر روش ها از نظر پزشکان مورد اهمیت است، چسبندگی های بعد از عمل در این روش کمتر است. ( بعد از هر عمل احتمال چسبندگی در محیط وجود دارد اما این روش اجتمال چسبندگی کمتر است و در صورتی که بیمار نیاز به جراحی دیگری داشته باشد عوارض عمل بعدی را بسیار کاهش می دهد)
  • دید بهتر در لاپاروسکوپی برای جراح یک مزیت است زیرا با گازی شکم پر شده و با دوربین بزرگنمایی می شود، بدین ترتیب محوطه شکم و تمام قسمت های آن کاملا تحت نظر جراح لاپاروسکوپ است و به علت بزرگنمایی بیشتر دید کامل تر و بهتری دارد.
  • احتمال بروز عفونت نیز بسیار کم است.

خلاصه ای از آنچه درباره لاپاروسکوپی باید بدانید!

لاپاروسکوپی یک روش کم تهاجمی در عین حال بسیار کاربردی است که اغلب بیماران برای تشخیص و درمان مشکلات مربوط به اندام های داخلی شکم به سراغ این روش می روند.

چرا پزشک لاپاروسکوپی تشخیصی را تجویز می کند؟

در صورتی که بیمار علائم زیر را داشته باشد پزشک دستور به انجام لاپاروسکوپی به منظور تشخیص بیمار می دهد.

• درد های شدید و ناگهانی
  • سوابق پزشکی دال بر عفونت های لگنی
  • ناباروری های بدون دلیل که لاپاروسکوپی در نواحی لگنی انجام می شود.

لاپاراتومی و لاپاروسکوپی

تفاوت لاپاروتومی و لاپاروسکوپی چیست؟

در روش لاپاراتومی یک برش بزرگ در دیواره شکم ایجاد می شود تا پزشک اقدامات تشخیصی و درمانی را به خوبی انجام دهد. این روش زمانی انجام می شود که روش های دیگر موثر نبوده و یا منجربه تشخیص و یا درمان قطعی نمی شود.

از جمله کاربردهای لاپاروتومی: آبسه، حاملگی خارج رحم، خونریزی داخلی، آپاندیسیت، سرطان ارگان های شکم، چسبندگی، انسداد روده و…

اما  روش لاپاراسکوپی اغلب کاربرد تشخیصی دارد و گاها در درمان نیز از آن استفاده می شود، تفاوت این روش با لاپاراتومی در آن است که با برشی کوچک، پزشک با دوربین به خوبی داخل شکم را بررسی  می کند.

لاپاراسکوپی و هیستروسکوپیهیستروسکوپی تشخیصی

چه آمادگی های برای انجام عمل لاپاروسکوپی لازم است؟

• اگر داروی خاصی مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید و پرونده پزشکی تان را در اختیار وی قرار دهید.
  • در صورتی که باردار هستید یا قصد باردار شدن را دارید حتما با پزشک در میان بگذارید.
  • قبل از انجام لاپاروسکوپی باید آزمایش های خون، ادرار و سونوگرافی انجام دهید تا با شناخت دقیق از وضعیت جسمی تان اقدام به انجام لاپاروسکوپی کنند.
  • قبل از ورود به اتاق عمل ناشتا باشید،باتوجه به نواع عمل لاپاروسکوپی از بیمار خواسته می شود به مدت 6 تا 12 ساعت قبل از عمل ناشتا باشد.

لاپاروسکوپی از نمای رو به رو و داخل شکم

نحوه انجام لاپاروسکوپی چگونه است؟

1. بیهوشی

در این روش بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و هیچگونه درد و ناراحتی را در حین عمل تجربه نخواهد کرد.

2. ورود به فضای داخلی شکم

برای آن که بتوان لاپاروسکوپی که یک ابزار کوچک جراحی است همراه با لوله ای برای پمپاژ گاز (ایجاد تورم در شکم باعث می شود پزشک فضای داخل شکم را با وضوح بیشتری ببیند)، وارد شکم شود، دو الی سه برش کوچک در نواحی مورد نظر روی شکم ایجاد خواهد شد.

3. بخیه بعد از عمل لاپاروسکوپی

پس از اتمام عمل، گاز از بدن خارج شده و برش های ایجاد شده با بخیه بسته می شوند.

4. طول عمل

زمان عمل لاپاروسکوپی بسته به نوع عمل و میزان گسترگی جراحی، 30 الی 60 دقیقه زمان می برد و نسبت به جراحی باز کمی طولانی تر است.

5. پایان عمل

اغلب بیمار می تواند همان روز به منزل باز گردد و اما گاهی ممکن است لازم باشد شبی را در بیمارستان تحت مراقبت سپری کند تا بهبودی نسبی حاصل شود.

زمان عمل لاپاروسکوی

طول عمل لاپاروسکوپی ممکن است نسبت به جراحی باز بیشتر شود به دلیل اینکه مفدمات و موخرات بعد از عمل بیشتر است اما نهایتا مزایای آن برای بیمار بسیار قابل توجه است.

مراقبت های بعد از لاپاروسکوپی

ماندن اثرات بیهوشی بعد از عمل لاپاروسکوپی و تجربه عوارض حاصل از استافده مواد بیهوشی کاملا طبیعی است و به مرور و با رعایت مراقبت های توصیه شده توسط جراح لاپاروسکوپ، برطرف خواهد شد.

توصیه ها:

• استراحت کافی داشته باشید.
  • از انجام فعالیت های جسمانی سنگین و نیمه سنگین پرهیز نمایید. لباس های راحتی و گشاد بپوشید تا کمتر اذیت شوید.
    برای خوردن و نوشیدن تان بعد از اتمام عمل از پزشک دستورات لازمه را دریافت کنید.

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود

عوارض لاپاروسکوپی چیست؟

تقریبا تمامی عمل های جراحی با عارضه جانبی همراه است که می توان با مهارت پزشک تا حدودی از بروز آن ها جلوگیری کرد و بخشی دیگر آن را کنترل کرد.

معمولاٌ شایع ترین عوارض هر عمل جراحی خونریزی؛ عفونت، احساس درد است که در تمامی عمل ها مشترک است و در عمل لاپاروسکوپی هم ممکن است عارض شود.

• گرفتگی عضلات به دلیل وجود گاز باقی مانده در شکم که به مرور خارج می شود.صدمه دیدن جداره های داخلی شکمی
  • آمبولی یا لخته خون شدن در شکم که ممکن است به لگن و یا ریه هم برسد.
  • اختلال در حرکات روده ای و یبوست
  • احساس خستگی زیاد پس از عمل
  • واکنش بدن به داروی بیهوشی
  • ترشح از محل جراحی شده
  • التهاب دیواره ی شکم
  • تنفس های مقطع
  • سبکی سر
  • تب و لرز
  • قرمزی
  • سرفه
  • تورم

از جمله عوارض جانبی و احتمالی انجام لاپاروسکوپی است. در صورت مشاهده هر کدام از موارد و علائم فوق حتما در اسرع وقت به متخصص زنان خوب مراجعه کنید.

بعد از عمل لاپاروسکوپی ممکن است به دلیل ورود گاز دی اکسید کربن دچار تکرر ادرار شوید که بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی برطرف خواهد شد و جای نگرانی ندارد.

سخن پایانی

برای انجام لاپاروسکوپی موفقیت آمیز به شما توصیه می کنیم از جراحی کمک بگیرید که در این زمینه تجربه و مهارت کافی داشته باشد این گونه با اطمینان خاطر از حفظ سلامتی و زیبایی تان این عمل جراحی را انجام می دهید و بدون هرگونه نگرانی می توانید به نتایج این عمل چه از باب تشخیص و درمانی باشد اطمینان داشته باشید، امیدواریم که مطالب فوق مفید فائده واقع شده باشد.

[کل: 3 میانگین: 4.7]