متخصص زنان برای درمان آندومتریوز در کرج

[کل: میانگین: ]

آندومتریوز

آندومتریوز به معنای وجود (بافت عملکردی آندومتر ولایه پوشاننده داخل رحم) در خارج از حفره رحمی است. شایع ترین سن بروز ویا شروع علائم آندومتریوز گروه سنی 20الی 30سال می باشد.اما این بیماری ممکن است در هر سنی از هنگام شروع قاعدگی ها تا یائسگی و یا حتی در زنانی که درمان جایگزینی هورمونی بعد از یائسگی انجام میدهند دیده شود، اگر از علائم بیماری آندومتریوز و علل و نحوه درمان آن اطلاع ندارید، در ادامه مطلب دکتر فاطمه فیروزی، متخصص زنان در کرج تمامی سوالات را پاسخ خواهند داد.

متخصص-زنان-برای-درمان-آندومتریوز-در-کرج

علل آندومتریوز

درمورد علل به وجود آمدن آندومتریوز تئوری های  مختلفی وجود دارد اما متاسفانه  با وجود پیشرفت علم ،هنوز علت دقیق آن ناشناخته است .اما در بعضی خانواده ها بروز آندومتریوز بیشتر است که وجود یک زمینه ژنتیک را مطرح می کند.

درمواردی که به دلیل ناهنجاری های سیستم تناسلی خانم ها، برگشت روبه عقب محتویات قاعدگی بیشتر است ،آندومتریوز شایع تر است .

آندومتریوز چگونه ایجاد می شود؟

به طور کلی 5 الی 10درصد خانم ها در سنین باروری مبتلا به آندومتریوز می باشند. بافت آندومتر می تواند به صورت غیر طبیعی در هر نقطه ای از لگن مثل تخمدان ها ، رباط های رحمی ، خارجی، پشت رحم در کنار راست روده ، جلوی رحم در کنار مثانه ویا حتی درمناطق خارج لگنی مثل اسکارهای جراحی ، واژن ، حالب ها ، ناف وبه ندرت حتی در ریه ها دیده می شود.

متخصص زنان خوب در کرج

میزان شدت آندومتریوز

آندومتریوز مراحل وشدت های مختلف دارد. در مواردی ممکن است ، کیست های آندومتریوزی دیده شود که به آنها آندومتریوما یا کیست های شکلاتی اطلاق شود.

عوارض جانبی آندومتریوز

آندومتریوز می تواند سبب چسبندگی های لگنی شود که در قسمتی دیگر به علائم و عوارض آن اشاره می شود . به طور کلی تبدیل به ضایعات سرطانی در آندومتریوز بسیار کم در حدود 1درصد موارد می باشد.

علائم آندومتریوز

علائم در آندومتریوز می تواند متنوع باشد و بسیاری از خانم های مبتلا به آندومتریوزممکن است هیچ علامتی نداشته باشند .

• دیس پارونی یا نزدیکی دردناک
  • دیسمنوره یا درد حین قاعدگی خحصوصا وقتی ثانویه باشد یعنی قبلا وجود نداشته ویا در روز 2یا 3پریود پس از روز اول باشد از علائم اصلی می باشند.
  • کاهش قدرت باروری ونازایی
  • درد لگنی مداوم
  • خونریزی معقدی
  • خونریزی از مثانه از علائم دیگر هستند.

تشخیص آندومتریوز

تشخیص آندومتریوز مانند علل آن پیچیده است تنها راه قطعی برای تشخیص انجام لاپاراسکوپی ودیدن مستقیم ضایعات و یا نمونه برداری می باشد .اما معاینه و شرح حال توسط پزشک و اقدامات تشخیصی مثل سونوگرافی آزمایشاغت خونی و ام آر آی کمک کننده می باشد .

درمان آندومتریوز

اگر فرد مبتلا به آندومتریوز شد، از چه طریقی می توان این بیماری را درمان کرد، درمان آندومتریوز براساس سن و تمایل بیمار برای بارداری و شدت علائم وحتی انتخاب بیمار متغیر است .به طور کلی درمان آندومتریوز از فرد یافرد می تواند متفاوت باشد.

دکتر-زنان-برای-درمان-آندومتریوز-در-کرج

درمان طبی آندومتریوز

• می توان در موارد دردهای خفیف یا متوسط از داروهای ضد درد ، ضد التهابی ویا درمان های کمکی مثل گرما درمانی ،تنس و…استفاده کرد .
  • داروهای هورمونی که سیکل قاعدگی را مهار می کنند مانند قص های پیشگیری از بارداری می توانند در مواردی که فرد تمایل به بارداری ندارند کمک کننده باشند .
  • بعضی داروهای پروژسترونی نیز میتوانند درد بیمار را کاهش دهند .
  • بعضی درمان های دیگر مثل آنالوگ های GNRH نیز که هورمون های تخمدانی را به شدت کاهش می دهند ،موثر می باشند .
درمان زگیل تناسلی در کرج

درمان آندومتریوز با روش جراحی

• در موارد خاص مثل دردهای شدید ، نازایی ویا کیست های مشکوک ، می توان از درمان جراحی بهره برد . برداشت کیست های آندومتریوز ویا برداشت و تخریب ضایعات آندومتریوزی قابل مشاهده از درمان های دیگر است .
  • جراحی در اکثریت قریب به اتفاق باید با لاپاراسکوپی انجام شود .
  • هیسترکتومی یا خارج کردن رحم وضمائم رحمی آخرین مرحله از درمان است و در صورتی انجام می شود که فرد به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد .
  • بعد از یائسگی ضایعات آندومتریوز به تدریج برطرف می شوند وبهبودی کامل ایجاد می شود .

نتیجه:

آندومتریوز یک بیماری مزمن است  و احتمال عود و برگشت علائم با هر درمانی وجود دارد .در عین حال بیماری خطرناکی نیست.آگاهی وسازگاری با مشکل بهترین راه حل است، بنابراین با مطالعه مقاله و افزایش آگاهی درباره بیماری آندومتریوز، باعث می شود با مشاهه علائم به موقع به متخصص زنان خوب مراجعه کرده و سریعا روش های درمانی مناسب را پیگیری کنید و تحت کنترل باشید.

درمان کیست تخمدان در کرج

four × three =