متخصص زنان برای درمان واژینیسموس

[کل: میانگین: ]

واژینیسموس

به زبان ساده منظور از واژینیسموس آن است که، زمانی که چیزی وارد واژن زن می شود، عضلات واژن دچار اسپاسم شده و این فرایند می تواند ناراحت کننده و یا دردناک باشد. اما این حالت می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد، بنابراین با آگاهی از آن و پیشگیری و کنترل می توان به خوبی این حالت را کنترل نمود و یا درمان کرد. ادامه مطلب سایت دکتر فاطمه فیروزی را با ما همراه باشید تا درباره واژینیسموس و علائم  آن بیاموزیم.

متخصص-زنان-برای-درمان-واژینیسموس-در-کرج

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس اسپاسم و انقباض عضلات اطراف واژن است. این اتفاق می تواند در طول مقاربت و همچنین زمان معاینات پزشکی و یا پاپ اسمیر ایجاد شود.

افراد مبتلا به واژینیسموس

آمار دقیقی از افراد مبتلا به واژینیسموس در دسترس نیست، زیرا ممکن است بسیاری از خانم ها از صحبت کردن درباره آن خجالت زده شوند و یا برای بیان آن راحت نباشند، اما باید بدانید روش های درمانی متعددی برای آن در دسترس است، پس بدون هر گونه نگرانی، مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید.

انواع واژینیسموس

واژینیسموس دو نوع اصلی دارد، واژینیسموس اولیه و ثانویه

• واژینیسموس اولیه: هر بار چیزی وارد مهبل زن می شود از جمله آلت تناسلی، اسپاسم اتفاق افتاده و یا فرد دچار درد می شود و یا هرگز نتوانسته است که چیزی وارد مهبل خانم شود. که این نوع از واژینیسموس را، اولیه می گویند.
  • واژینیسموس ثانویه: در این نوع از واژینیسموس، فرد قبلا بدون درد و به صورت عادی رابطه جنسی برقرار میکرده است، اما بعد از آن دشوار و یا غیر ممکن شده است که به آن واژینیسموس اکتسابی می گویند.
درمان کیست تخمدان در کرج

علائم واژینیسموس

درادامه به شایع ترین علائم آن خواهیم پرداخت:

• رابطه جنسی دردناک: از اولین علائم واژینیسموس، رابطه جنسی دردناک است. درد هنگام رابطه جنسی و حین دخول ایجاد شده و ممکن است پس از خروج، درد از بین برود. برخی از خانم ها این درد را به صورت ناراحتی و یا سوزش احساس می کنند.
  • برخی دیگر از خانم هایی که مبتلا به واژینیسموس هستند، در معاینه لگن و دیگر معاینه های پزشکی که مرتبط هستند، دچار درد می شوند.
  • ترس از درد حین رابطه جنسی
  • از دست دادن میل جنسی، زمانی که زن هر بار در رابطه جنسی دچار مشکل و دردمی شودمسلما به مرور ممکن است میل جنسی اش کاهش پیدا کند.

آیا علائم واژینیسموس را می توان کنترل کرد؟

علائم به وجود آمده ناشی از واژینیسموس را خود فرد به صورت ارادی نمی تواند کنترل کند و به تعبیری غیر ارادی هستند، بنابراین برای کنترل آن ها نیاز به  بکارگیری روش های درمانی است.

علت به وجود آمدن واژینیسموس چیست؟

در حال حاضر پزشکان دقیقا نمی دانند واژینیسموس چرا اتفاق می افتد. اما اغلب واژینیسموس حاصل اضطراب و یا ترس ناشی از رابطه جنسی است. اما اینکه دقیقا چه زمانی و به چه علتی به وجودآمده، معلوم نیست.

اما به طور کلی واژینیسموس یک وضعیت روانی است. اگر چه برخی از عوامل جسمانی می تواند در بروز آن موثر باشد، اما عواملی که می تواند در ایجاد واژینیسموس موثر باشند شامل:

• ترس زیاد ازرابطه جنسی
  • داشتن استرس و نگرانی
  • سابقه سوء استفاده جنسی از فرد
  • داشتن حس منفی از رابطه جنسی
  • تجربه رابطه جنسی ناخوشایند
  • تجربه معاینه دردناک در گذشته
  • ترس از بارداری
متخصص زنان برای درمان آندومتریوز در کرج

واژینیسموس در همه ی افراد

ممکن است هر خانم با هر شرایط و هرزمانی دچار واژینیسموس شود، اما ممکن است برخی از آن ها تنها حین رابطه جنسی مشکل ایجاد کند و در معاینه های پزشکی مشکلی نداشته باشندو برخی دیگر در همه حال دچار اسپاسم شوند، بنابراین علائم و زمان آن در افراد متفاوت است.