خانه » بی اختیاری ادراری و راه های درمان آن

بی اختیاری ادراری و راه های درمان آن

بی اختیاری ادراری (Urinary Incontinence) یکی از مشکلات رایج در میان بانوان است که در شرایط مختلف از جمله زمان دویدن، سرفه، عطسه و فشارهای ناگهانی رخ می دهد و باعث می شود که ادرار به صورت غیرارادی و چند قطره خارج می شود. این مشکل در بسیاری از زنان باعث ایجاد مشکلات روزمره و در بعضی شرایط ایجاد خجالت می شود. اما علت بروز بی اختیاری ادرار چیست؟ آیا درمان قطعی برای بی اختیاری ادراری وجود دارد؟ بهترین دکتر زنان کرج برای درمان بی اختیاری ادرار چه کسی است؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر این مشکل رایج در زنان بپردازیم و با راه های درمان آن آشنا شویم.

علائم بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادراری یا Urinary Incontinence که به اختصار UI گفته می شود وضعیتی است که در آن فرد نمی تواند کنترل کامل بر روی مثانه خود داشته باشد. فردی که دچار این مشکل شده است، در شرایطی مانند خندیدن، دویدن، سرفه و عطسه، ممکن است محتوای مثانه خود را به طور کامل و غیرارادی تخلیه کند یا فقط نشتی ادرار داشته باشد. بی اختیاری ادراری می تواند به صورت موقت یا مزمن باشد و در تمامی افراد بزرگسال ممکن است اتفاق بیفتد اما بیشتر در زنان بالای ۵۰ سال مشاهده می شود. البته این مشکل به دلیل آسیب های عصبی، نقص مادرزادی، سکته، افزایش سن و سایر مشکلات در مردان نیز مشاهده می شود و مختص زنان نیست.

مهم ترین علل بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادراری به دو دسته کلی تقسیم می شود:

• بی اختیاری ادراری موقتی
  • بی اختیاری ادراری مزمن

بی اختیاری ادرار مزمن و موقت هر یک علل خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

مهم ترین علل بی اختیاری ادرار موقت

همان طور که از نام این مشکل پیداست، بی اختیاری موقت در موارد خاص و به صورت موقتی اتفاق می افتد. این نوع بی اختیاری با کنترل تغذیه و عادت های صحیح زندگی قابل درمان است. مهم ترین دلایل بی اختیاری موقت عبارتند از:

• مصرف چای و قهوه و مواد کافئین دار
  • مصرف نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه های گازدار و آب گازدار
  • مصرف غذاهای پر ادویه
  • مصرف بیش از حد مواد قندی
  • مصرف مواد غذایی اسیدی و ترش
  • استرس و اضطراب
  • مصرف بعضی از داروها مانند داروهای قند خون و فشار خون
  • مصرف برخی ویتامین ها از جمله ویتامین C
  • یبوست و فشار به مثانه
  • اضافه وزن و چاقی
  • ابتلا به عفونت مجاری ادرار
  • مصرف دخانیات
  • مصرف زیاد الکل

مهم ترین علل بی اختیاری ادرار مزمن

این نوع بی اختیاری برای درمان نیاز به مراجعه به بهترین متخصص زنان و زایمان دارد تا با پی بردن به علت اصلی، روند درمان آغاز شود. مهم ترین علل بی اختیاری مزمن عبارتند از:

تشخیص بی اختیاری ادرار توسط متخصص زنان و زایمان

پزشک متخصص زنان با بررسی سوابق پزشکی شما و شرح حال گیری، مقدماتی در مورد نوع بی اختیاری ادراری شما به دست می آورد. سپس با معاینه فیزیکی و همچنین درخواست آزمایش های لازم، مانند آزمایش عفونت ادرار، به صورت قطعی علت بی اختیاری را تشخیص می دهد و به درمان آن می پردازد.

درمان قطعی بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات قابل درمان است که به کمک بهترین متخصصان زنان درمان خواهد شد. روش های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد که مهم ترین آن عبارت است از:

درمان بی اختیاری ادراری با جراحی

جراحی روش قطعی درمان بی اختیاری است و با تکنیک های مختلفی صورت می گیرد که عبارتند از:

• تکنیک اسلینگ و بستن مجرای ادرار به کمک مواد مصنوعی
  • جراحی افتادگی لگن

بهترین دکتر زنان کرج برای درمان بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار می تواند مشکلات بسیاری را در زندگی روزمره فرد ایجاد کند. این مشکل می تواند به قدری حاد شود که فرد از دورهمی ها و ملاقات های دوستانه و رسمی بپرهیزد، چرا که مدام نگران نشتی ادرار خواهد بود. از طرفی به دلیل خیس بودن مداوم لباس زیر یا پد، احتمال بروز عفونت واژینال در این افراد افزایش می یابد. به همین دلیل درمان هر چه زودتر این مشکل با مراجعه به یک متخصص زنان خوب ضروری است. اگر ساکن کرج هستید، قبل از شروع درمان، به خوبی تحقیق و بررسی کنید تا پزشکی را انتخاب کنید که سابقه درخشانی در حوزه درمان مشکلات زنان داشته باشد. یک متخصص زنان خوب در کرج علاوه بر آشنایی با جدیدترین شیوه های درمان بی اختیاری ادرار، باید کلینیکی مجهز به تکنولوژی های روز داشته باشد تا روند درمان به خوبی انجام شود. صبوری و حوصله و علم و تخصص مهم ترین ویژگی های یک متخصص زنان خوب است.

تکنیک های رفتاری برای جلوگیری از ابتلا به بی اختیاری ادراری

تکنیک های رفتاری زیر به شما کمک می کند تا از ابتلا به بی اختیاری ادراری تا حد زیادی جلوگیری کنید:

• گاهی دستشویی رفتن هایتان را به تاخیر بیاندازید. برای مثال می توانید ۵ الی ۱۰ دقیقه ادرار را نگه دارید و از رفتن به دستشویی صرف نظر کنید. این کار کمک می کند تا کنترل بر ادرار بیشتر شود.
  • زمانی که به دستشویی می روید، حتماً مثانه را به طور کامل تخلیه کنید و از زود خارج شدن از دستشویی بپرهیزید.
  • حداقل هر ۲ ساعت یک بار به دستشویی بروید و نگذارید که فشار زیادی به مثانه یتان وارد شود.
  • از مصرف دخانیات، الکل و نوشیدنی های کافئین دار و گازدار خودداری کنید.
  • ورزش را در برنامه ریزی روزانه خود قرار دهید.

نتیجه گیری

در این مطلب به طور کامل به بررسی مشکل بی اختیاری ادرار و علل آن پرداختیم. فراموش نکنید که این مشکل به راحتی و با مراجعه به یک متخصص زنان خوب در کرج قابل درمان است و استرس های ناشی از نشت ادرار در طول روز را برای شما حل خواهد کرد.