خانه » بیماری های زنان » دکتر خوب برای درمان سرطان پستان در کرج

دکتر خوب برای درمان سرطان پستان در کرج

بیماری ها ومشکلات پستان

با توجه به افزایش آگاهی دردهه های اخیر نگرانی در مورد مشکلات سلامتی روبه افزایش است .یکی از دغدغه های خانم ها ،مشکلات پستان واضطراب درمورد ابتلا به سرطان پستان می باشد. امیدواریم با مطالعه این مقاله که توسط متخصص زنان در کرج، خانم دکتر فاطمه فیروزی توضیح داده شده است، آگاهی شما درباره مشکلات پستان افزایش یافته و نگرانی ها کاهش یابند.

تشخیص بیماری های سرطانی پستان از مشکلات غیر سرطانی یک کار تخصصی می باشد وبدین دلیل به خانم ها توصیه می شود مراقبت های دوره ای حداقل یکسال داشته باشند .اغلب تومورهای پستان به خصوص انواع سرطانی، بدون علامت هستند وفقط از طریق لمس توسط خود فرد ویا از طریق معاینه توسط پزشکتان قابل کشف هستند.

دکتر-خوب-برای-درمان-سرطان-پستان-در-کرج

تغییرات پستان در دوران قائدگی

در طی دوره قاعدگی پستان دچار تغییرات مختصری می شود .

درطی مرحله قبل از قاعدگی ،اکثر زنان دچار افزایش سفتی پستان وپر خونی آن می شوند که این حالت ،لمس ومعاینه را  سخت می کند ومی تواند ضایعات عمقی را مخفی کند لذا معاینه پستان بهتر است در روز بعد از قاعدگی انجام شود .

علائم مهم در پستان

عوامل زیر،عوامل خطر جهت سرطان پستان هستند واگر در زمره این افراد می باشید توصیه میکنیم  مراجعات غربالگری منظم داشته باشید .

• سن بالا در سنین بالا ومعمولا پس از ۶۵ سالگی،ریسک افزایش می یابد .
  • سن اولین قاعدگی پایین خصوصا کمتر از ۱۲ سالگی
  • شروع یائسگی دیرهنگام خصوصا بالای ۵۵سالگی
  • سابقه خانوادگی سرطان پستان به ویژه در صورتی که بیماری در دوره ی قبل از یائسگی شروع شده باشد ویا بیماری دو طرفه باشد .
  • سابقه سرطان پستان در مردان خانواده
  • وجود ژن های مستعد کننده سرطان مثل BRCA1 و BRCA2   در خود وخانواده نزدیک
  • وجود سرطان تخمدان ،پروستات وروده بزرگ در خود ویا خانواده
  • هورمون درمانی
  • مصرف الکل طولانی
درمان کیست تخمدان در کرج

تشخیص سرطان پستان

جهت تشخیص زودرس سرطان پستان ،حتما معاینات دوره ای داشته باشید ودر صورتی که پزشکتان صلاح بداند برای شما درخواست ماموگرافی دوره ای میکند .اقدامات تشخیصی دیگر می تواند ،سونوگرافی MRI  ویا در صورت نیاز نمونه برداری باشد .

بعضی مشکلات پستان کاملا خوش خیم  وبی خطر هستند اما می توانند سبب نگرانی شما شوند .در ادامه بحث به این مشکلات اشاره می کنیم .

تغییرات فیبروکیستیک

• این تغییرات کیستیک پستان از شایع ترین مشکلات پستان هستند. این کیستها از لوبول های پستان منشا می گیرند وممکن است در ۳۰الی ۴۰ درصد زنان ایجاد شود و اغلب آنها توسط خودشان لمس نمی شود.
  • سن شایع در زنان ۳۵تا۵۵ ساله است ودر سنین بعد از یائسگی به تدریج از بین میروند
  • تاثیر هورمون های زنانگی مثل استروژن در ایجاد آنها موثر است .
  • در اغلب موارد تغییرات فیبروکیستیک ،توده های بدون علامتی هستند که نرم،متحرک وقابل فشرده شدن هستند .گاه این تغییرات همراه با درد خصوصا دردوره بیش از قاعدگی می باشند .تغییرات فیبروکیستیک شانس سرطان پستان را اضافه نمیکنند اما ممکن است افتراق آن از ضایعات  دیگر سبب نگرانی شما ویا پزشک معالجتان شود .

فیبروآدنوم

• فیبروآدنوم ها شایع ترین تومور خوش خیم پستان می باشند ودربیش از ۵۰درصد موارد منجر به نمونه برداری از پستان می باشند .معمولا این تومور ها در زنان ۲۰تا ۳۵ ساله دیده می شود وامکان دارد در نوجوانان نیز دیده شوند.
  • به صورت کلی قبل از ۲۵ سالگی ،فیبرو آدنوم ها شایع تر از کیست ها هستند وبه ندرت پس از یائسگی مشاهده می شوند .زنان جوان معمولا در حین لباس پوشیدن ،حمام کردن و یا لمس متوجه آنها می شوند .
  • اغلب به اندازه ۲الی ۳ سانتی متر هستند اما ممکن است بسیار بزرگ نیز شوند .
  • در معاینه فیبروآدنوم ها سفت وصاف هستند وقوام لاستیکی دارند .
  • در تصویربرداری سونوگرافی وماموگرافی بصورت وتوده های مشخص صاف وبیضی شکل هستند .
  • فیبروآدنوم ها با افزایش خطر سرطان پستان همراه نیستند .
  • فیبروآدنوم هایی که رشد سریع دارند بهتر است برداشته شوند .
هیستروسکوپی تشخیصی در کرج

نکروز چربی

این حالت نادر است .نکروز چربی باعث ایجاد توده شده واز نظر بالینی ومعاینه تشخیص آنها از تومور بدخیم مشکل است .نیمی از بیماران،سابقه ضربه به پستان و خون مردگی ،کبودی در نزدیکی توده را دارند حساسیت دارد گاه وجود دارد وگاه دیده  نمی شوند .

تومورفیلودوس:

این توده ها از جنس فیبرواپی تلیال هستند .درمعاینه مشابه فیبروآدنوم ها هستند ودر ۷۰درصد موارد خوش خیم می باشند امادر ۳۰ درصد موارد ممکن است بدخیم یا مرزی باشند .

آبسه پستان :

آبسه پستان در واقع تجمع چرک در داخل پستان است واغلب در دوران شیر دهی دیده می شود ودر موارد غیر شیر دهی به ندرت ایجاد می شود .عفونت پستان یا ماستیت با آبسه متفاوت است .

در ماستیت ناحیه ای از پستان سفت ودردناک می شود که ناشی از انتقال باکتری ها طی شیر دهی می باشد ودر صورت عدم درمان لازم ممکن است منجر به آبسه شود .

جهت درمان ماستیت دوشیدن کامل ومکرر شیر،درمان آنتی بیوتیک توسط پزشک توصیه می شود .درمان آبسه پستان معمولا از طریق جراحی وتخلیه چرک وسپس درمان آنتی بیوتیکی می باشد .

ماستالژی یا درد پستان :

• حدود ۷۰الی ۸۰ درصد زنان در طی زندگی درد پستان را تجربه می کنند که ممکن است در فعالیت های جنسی، فیزیکی، اجتماعی و شغلی اختلال ایجاد کند وسبب ناراحتی شود .
  • درد پستان ممکن است دوره ای ، غیر دوره ای ویا خارج پستانی باشد.درماستالژی دوره ای ، علائم در دوره قبل از قاعدگی تشدید می شود وبا احتقان ، درد ، سوزش ،سنگینی وحساسیت دوطرفه پستان همراه می باشد.
  • دردها دردهه های ۳و۴زندگی شایع ترند .ماستالژی غیر دوره ای باسیکل قاعدگی ارتباطی ندارد وبه صورت درد مبهم وسوزش توصیف می شود ومی تواند پایدار باشد ویا چند وقت یکبار باشد .
  • درد خارج پستانی به صورت درد پستان احساس می شود اما این درد به علت درد در ناحیه ی خارج پستان است .مثلا درد عضلات دیواره قفسه سینه ، غضروف های دنده ای ، هرپس زوستر ، شکستگی های دنده ای ،دردهای قلبی وریوی  ، درد ممکنست در  پستانها نیز احساس شود .
  • درد پستان از علائم غیر محتمل بدخیمی است .در مراجعه پزشک بررسی کامل فزیکی ودر صورت نیاز تصویر برداری مثل سونوگرافی وماموگرافی را متناسب با سنتان انجام می دهد وبعد از اطمینان از رد کردن بدخیمی ، برطرف کردن نگرانی بیمار می باشد .
علائم و مراقبت های دوران یائسگی

درمان درد پستان

درمان هایی مثل مسکن ها ، ویتامین ها ومکمل ها کمک کننده می باشد .استفاده از لباس زیر های مناسب ،کاهش مصرف کافئین ،چای ، شکلات ،قهوه ،نوشابه نیز موثر هستند

ترشح از نوک پستان

ترشح مایع بی رنگ ویا سفید دوطرفه معمولا ناشی از عملکرد هورمون پرولاکتین که از ناحیه هیپوفیز مغز ترشح می شود می باشد ومعمولا در این گونه موارد ،پزشکتان درخواست بررسی پرولاکتین را می دهد وبا توجه به شرایط شما ممکن است نیاز به درمان دارویی وجود داشته باشد ویا نداشته باشد .

در صورت عدم دستکاری معمولا ترشح قطع می شود .ترشح چرکی از نوک پستان می تواند به دلیل ابسه یا عفونت پستان باشد ودرموارد کمی ممکن است نشان دهنده بدخیمی پستان باشد .

ترشح یکطرفه خودبه خود ، خونی یا چرکی از یک مجرای منفرد معمولا ناشی از پاپیلوم داخل مجرایی ویا به ندرت سرطان  داخل  مجرایی باشد .

اختلالات به دلیل ایمپلنت های پستان

جمع شدگی کپسول ،ایجاد جا زخم وتغییر شکل پستان وگاه درد ، از عوارض پروتزهای پستان می تواند باشد .پارگی پروتز می تواند درمواردی رخ دهد ولی در پروتز های جدید این احتمال کمتر می باشد .

دکتر فاطمه فیروزی، متخصص زنان، زایمان و نازایی هستند.جهت ارتباط با دکتر فاطمه فیروزی می توانید به اینستاگرام ایشان مراجعه کرده و یا با شمارهای ۳۲۵۶۶۶۱۲_۳۲۵۶۶۵۸۱ تماس بگیرید.

(Visited 981 times, 1 visits today)