خانه » بیماری های زنان » سونوگرافی زنان و سونوهیستروگرافی

سونوگرافی زنان و سونوهیستروگرافی

سونوهیستروگرافی روشی برای بررسی ناحیه داخلی رحم است. این یک آزمایش بی خطر و بی دردسر است که از امواج صوتی و رایانه برای ایجاد تصاویر استفاده می کند. رحم عضوی است که در آن نوزاد در طول بارداری رشد می‌کند. قسمت پایین رحم دهانه رحم نامیده می شود. دهانه رحم در قسمت بالای واژن قرار می گیرد.

سونوهیستروگرافی در کرج

حین سونوهیستروگرافی

در حین سونوهیستروگرافی، بیمار هوشیار خواهد بود و دراز کشیده و زانوها را خم کرده است. یک چوب دستی باریک به نام مبدل سونوگرافی در واژن بیمار قرار می گیرد. این مبدل با یک غلاف پوشیده شده و با ژل مخصوص پوشانده شده است.

سپس یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر (کاتتر) را به داخل دهانه رحم بیمار وارد می کند. یک سرم نمکی به نام سالین از طریق کاتتر به داخل رحم بیمار فرستاده می شود. همزمان مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا را از طریق ژل داخل بدن بیمار فرستاده می شود. پژواک حاصل از این امواج صوتی می تواند تصویری واقعی از داخل رحم ایجاد کند. این فرایند می تواند ساختار رحم بیمار را نشان دهد. سرم نمکی به سونوگرافی کمک می کند تا تصویری با جزئیات واضح تر ایجاد کند. اپراتور می تواند از این اطلاعات برای تشخیص تعدادی از شرایط مختلف سلامتی استفاده کند.

در برخی موارد، این روش ممکن است بدون سرم نمکی انجام شود. به عنوان مثال، در دوران بارداری سرم نمکی استفاده نمی شود.

از سونوگرافی داپلر ممکن است همزمان با یک مبدل مشابه استفاده شود. این روش می تواند اطلاعاتی در مورد چگونگی جریان خون از طریق عروق رحم بیمار نشان دهد.

آزمایشات لازم در صورت وجود علائم در بیمار

اپراتور ممکن است این آزمایش را در صورتی که بیمار دارای علائمی باشد توصیه کند، این علائم شامل:

• خونریزی غیر عادی قاعدگی
  • ناباروری
  • سقط مکرر
  • معاینه لگن غیر طبیعی

اگر آزمایش سونوگرافی استاندارد اطلاعات کافی برای تشخیص مشکل را نشان ندهد، ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید.

مزایای سونوهیستروگرافی

سونوهیستروگرافی دارای مزایای بیشتری نسبت به سایر آزمایشاتی است که برای به دست آوردن اطلاعات در مورد رحم استفاده می شود. سایر آزمایشات عبارتند از:

• هیستروسالپنگوگرافی، این آزمایش نوعی اشعه ایکس است، در واقع از اشعه استفاده می کند.
  • هیستروسکوپی، این یک روش جراحی است که باید با بیهوشی انجام شود.
  • ام آر آی، این یک آزمایش تصویربرداری است که با کامپیوتر انجام می شود. با MRI ممکن است تصویری از داخل رحم به وضوح ارائه نشود.

چگونه می توان برای سونوهیستروگرافی آماده شد؟

• بهتر است این روش را در هفته بعد از پایان قاعدگی انجام شود. این کار به دقت بیشتر آزمایش کمک می کند. همچنین خطر ابتلا به عفونت را کاهش خواهد داد.
  • در روز آزمایش می توانید به صورت عادی غذا بخورید و بنوشید. همچنین می توانید تمام داروهای خود را به صورت عادی مصرف کنید.
  • اپراتور ممکن است توصیه کند که یک داروی ضد درد را قبل از آزمایش مصرف کنید. این توصیه برای کمک به جلوگیری از درد است.
  • ممکن است قبل از آزمایش به شما گفته شود از آنتی بیوتیک استفاده کنید. این دارو برای جلوگیری از عفونت کمک خواهد کرد.
  • ممکن است بخواهید روز آزمایش در لباس زیر خود یک پد جاذب استفاده کنید. این به این دلیل است که سرم نمکی بعد از آزمایش از رحم خارج می شود.
  • اپراتور ممکن است دستورالعمل های بیشتری در مورد چگونگی آماده شدن به بیمار ارائه دهد.

نحوه انجام سونوهیستروگرافی

این آزمایش در مطب یک ماما یا در بیمارستان انجام می شود. یک تکنسین یا رادیولوژیست ممکن است این آزمایش را انجام دهد. رادیولوژیست فردی است که در استفاده از روش های تصویربرداری برای تشخیص و درمان بیماری ها تخصص دارد. این آزمایش معمولا کمتر از 30 دقیقه طول می کشد. به طور کلی می توانید انتظار موارد زیر را داشته باشید:

قبل از شروع آزمایش، بیمار باید مثانه خود را تخلیه کند. سپس از کمر به پایین لباس خود را در می آورد و روی میز آزمایش دراز می کشد. برای آزمایش بیدار و هوشیار خواهد بود. در حین انجام آزمایش و بعد از آن ممکن است گرفتگی خفیف داشته باشد.

• اپراتور ممکن است ابتدا معاینه لگن را برای بررسی هر گونه درد انجام دهد.
  • اپراتور، مبدل را با یک غلاف نازک و ژل مخصوص می پوشاند. سپس مبدل به داخل واژن بیمار وارد می شود.
  • اپراتور ممکن است مبدل را کمی جابجا کند تا تصاویر مختلفی از رحم بیمار به دست آورد. این تصاویر در صفحه رایانه ظاهر می شوند. این یک سونوگرافی استاندارد است.

پس از گرفتن این تصاویر، اپراتور مبدل را بیرون می آورد و ممکن است از یک سواب برای پاک کردن و تمیز کردن دهانه رحم بیمار استفاده کند.

سپس یک کاتتر نازک را در دهانه رحم قرار می دهد. این همان وسیله ای است که در معاینه واژن استاندارد استفاده می شود. این وسیله به باز نگه داشتن واژن کمک می کند تا اپراتور بتواند دهانه رحم بیمار را ببیند و به آن دسترسی داشته باشد.

سپس اپراتور، مبدل را به داخل واژن بیمار قرار می دهد. سرم سالین از طریق کاتتر در دهانه رحم و در نهایت خود رحم ارسال می شود. هنگامی که سرم نمکی به اندازه کافی رحم بیمار را پر می کند، تصاویر از داخل رحم بیمار گرفته می شود.

پس از گرفتن تصاویر، اپراتور مبدل و کاتتر را برمی دارد. سرم نمکی طی چند ساعت آینده از رحم بیمار خارج می شود.

کاربرد سونوهیستروگرافی

اپراتور از سونوهیستروگرافی برای کمک به تشخیص تعدادی از موارد پزشکی بیمار استفاده می کند، از جمله:

• فیبروئید رحم
  • پولیپ رحم
  • زخم در داخل رحم بیمار
  • شکل غیر طبیعی رحم
  • سرطان رحم

محدودیت ها سونوهیستروگرافی

سونوهیستروگرافی یک روش ایمن با خطرات اندک است. برخی از خانم ها در طول این روند احساس ناراحتی می کنند. در موارد بسیار نادر، خطر کمی برای عفونت لگن وجود دارد. اپراتور اقدامات لازم را برای جلوگیری از این امر انجام خواهد داد.

خانم هایی که بیماری التهابی لگن (PID) دارند نباید این روش را انجام دهند. اپراتور ممکن است آزمایش بارداری را قبل از انجام این روش توصیه کند. این امر برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی برای یک جنین در حال رشد است. زنان باردار نباید آزمایش سونوهیستروگرافی سالین انجام دهند.

با اپراتور خود صحبت کنید تا آگاه شوید چه خطراتی ممکن است برای شما ایجاد شود.

(Visited 18 times, 1 visits today)