خانه » درمان ناباروری با IVF
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

درمان ناباروری با IVF

راهکار های درمان ناباروری را می دانید؟ درمان ناباروری با IVF چگونه انجام می شود؟ این یکی از روش های درمان ناباروری است. این درمان یک درمان موثر است که گفته می شود برای افرادی که کاندید این روش هستند، احتمال باروری از درمان ناباروری با IUI نیز بیشتر خواهد بود. اگر می خواهید بدانید درمان ناباروری با IVF چگونه انجام می شود و همچنین برای چه کسانی مناسب است، تا انتهای این مقاله با ما همره باشید.

درمان ناباروری با IVF چگونه انجام می شود؟

درمان ناباروری با IVF به لقاح آزمایشگاهی نیز مربوط است. از آنجایی که خیلی از مشکلات ناباروری زوجین به لقاح مربوط است، در این روش لقاح در محیط آزمایشگاهی صورت می گیرد و به کمک آن روش که تخمک های مورد نیاز از رحم کشت شده و با اسپرم در محیط ازمایشگاهی لقاح پیدا می کند. در ادامه تخمک لقاح یافته به رحم منتقل می شود. مراحل این درمان ممکن است برای هر زوج متفات باشد. این روش به عنوان یکی از پیشرفته ترین روش درمان نازایی شناخته می شود.

درمان ناباروری با ivf

مراحل درمان نازایی با IVF را بدانید

اگر این قدام به عنوان راه حل موثر درمان ناباروی به شما پیشنهاد شده است، بهتر است اطلاعاتی در رابطه با آن کسب کنید. اول از همه اینکه سیکل درمان ممکن است سه هفته به طول بی انجامد. این درمان مراحل مختلفی دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحریک تخمدان

در این مرحله داروهایی به شما داده می شود که با مصرف آن ها ممکن است چرخه طبیعی قاعدگی شما به هم بریزد. پس از آن و مرحله دوم دارو درمانی تعداد تخمک هایی را که تخمدان های شما تولید می کنند افزایش می یابد. زمانی که تعداد تخمک های بالغ شده بیشتر باشد، این درمان آسان تر صورت می پذیرد. همچنین برای نظارت بر تخمدان ها و در برخی موارد آزمایش خون، اسکن سونوگرافی واژینال نیز تجویز خواهد شد.

بازیابی تخمک ها

در این روش تخمک ها جمع آوری می شود. به این صورت که به شما آرام بخش داده می شود و تخمک های شما با استفاده از یک سوزن که از واژن شما عبور می کند و در هر تخمدان تحت هدایت سونوگرافی جمع آوری می شود. این یک اقدام غیر تهاجمی است. بنابراین نیاز به نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

لقاح و کشت جنین

تخمک های جمع آوری شده با اسپرم در محیط آزمایشگاه لقاح پیدا می کند. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد هر تخمک به صورت جداگانه با یک اسپرم تزریق شود. تخمک های بارور شده قبل از انتقال به رحم تا ۶ روز در آزمایشگاه به رشد خود ادامه می دهد. در این مرحله یک یا دو جنین برای انتقال انتخاب می شود. این بسته به وضعیت جنین و زوجین خواهد داشت.

انتقال جنین

چند روز پس از جمع آوری تخمک ها، جنین ها به رحم خانم منتقل می شوند. این کار با استفاده از یک لوله نازک به نام کانتر انجام می شود و از طریق واژن، منتقل می شود.

بعد از درمان نابابوری با IVF یعنی درست زمانی که جنین به رحم منتقل شد، لازم است دو هفته صبر کنید و بعد با آزمایش بارداری ارزیابی کنید که درمان موفق بوده است یا خیر.

مراحل انجام ivf

کاندید درمان ناباروری با IVF

خیلی از زوجین می پرسند این درمان برای چه کسانی توصیه می شود؟ در موارد زیر ممکن است این درمان توصیه شود.

  • دلیل ناباروری ناشناخته باقی مانده اما نازایی در زوجین تایید شده است.
  • وجود سن بالای خانم
  • آسیب دیدگی لوله فالوپ در بانوان
  • وجود اختلالات تخمکک گذاری
  • آندومتریوز
  • فیبروم رحم
  • اختلال در تولید یا عملکرد اسپرم

همچنین بانوانی که رحم آن ها مشکل دارد و یا دچار اختلالاتی هستند که بارداری برای سلامت آن ها خطرناک است، از این روش به همراه یک رحم جایگزین برای بچه دار شدن استفاده می کنند. در آخر این پزشک است که تشخیص می دهد این روش درمان برای مناسب است یا خیر.

منبع : https://www.nhs.uk/conditions/ivf/what-happens/

دکتر فاطمه فیروزی

دکتر فاطمه فیروزی

دکتر فاطمه فیروزی متخصص زنان، زایمان و نازایی و دارای بورد تخصصی هستند، ایشان دکترای پزشکی عمومی خود را در دانشگاه تهران نیز گذرانده اند. دوره تخصصی ایشان در دانشگاه علوم پزشکی ایران و دوره های فلوشیپ لاپاروسکوپی زنان از ایران و سوییس می باشد، همچنین دوره های لیزر پزشکی از انجمن لیزر روسیه و المان و دوره اموزشی سونوگرافی زنان و سونوهیستروگرافی را گذرانده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
سونوگرافی واژینال در کرج

سونوگرافی واژینال در کرج

در حال حاضر برای تشخیص بیماری ها و یا بررسی جنین در دوران حاملگی از انواع سونوگرافی استفاده می شود....

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *