خانه » انسداد لوله رحم و ناباروری

انسداد لوله رحم و ناباروری

بسیاری از خانم ها دوست دارند بدانند آیا انسداد لوله حم باعث نابارویر می شود؟ چگونه می توان این اختلال را برطرف نمود؟ از کجا می توان انسداد لوله رحم را تشخیص داد؟ این یکی از مواردی است که معمولا بانوانی که مشکل ناباروی دست و پنجه نرم می کنند از متخصص زنان در اینباره سوال خواهند پرسید. در این خصوص لازم است بگوییم یکی از دلایل ناباروری انسداد لوله رحم است. اما این اختلال چگونه ایجاد می شود و راه های درمان آن چیست؟ اگر می خواهید این موراد را بدانید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بسته بودن لوله رحم به چه معناست؟

لوله های فالوپ بخشی از اندام تناسلی بدن زنان است که با نام لوله رحم هم شناخته می شود. این لوله در انتهای فوقانی رحم قراردارد و انتهای آن را به تخمدان متصل می کند. به نوعی راه ارتباطی میان تخمدان و رحم است. در برخی موارد این دو علوله متصل کننده تخمدان به رحم انسداد پیدا می کنند. این لوله ها ازساختار مو مانند تشکیل شده اند. این فرایند چرخه طبیعی دستگاه تناسلی زنانه را از حالت عادی خارج کرده و اختالالاتی نظیر ناباروری ایجاد می شود. بسته بودن لوله های رحمی علائمی ندارد. بنابراین ممکن است در صورت عدم آزمایش های لازم متوجه این موضوع نشوید.

انسداد لوله رحم

دلیل ایجاد انسداد لوله رحم چیست؟

ثابت شده یکی از اصلی ترین دلایل آن بیماری هیدروسالپنکس است. به بسته شدن لوله های فالوپ و یا چسبندگی آن به دلیل تجمع مایعات و یا عفونت، بیماری هیدروسالپنکس می گویند. این بیماری به دلیل التهاب لگن ایجاد می شود. همچنین برخی بیماری ها نظیر آندومتریوز نیز امکان انسداد لوله رحم را افزایش می دهد. همچنین مواردی نظیر عفونت های مقاربتی و موارد دیگری نشیر بارداری های خارج از رحم، جراحی شکم و سایر یماری های زنانه نظیر سوزاک و کلامیدیا در این زمینه بی تاثیر نیست. اگر انسداد لوله های فالوپ به دلیل موارد خاص نظیر بیماری ایجاد شود، ممکن است علائم آن بیماری را بروز دهد. اما در حالت عادی علائمی ندارد و غالب زمانی مشخص می شود که زوجین به علت ناباروری به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنند. همچنین ممکن است در برخی بانوان علائمی نظیر درد در ناحیه شکم و همچنین ترشحات غیر معمول از واژن نیز ایجاد شود. همچنین در خفیف و منظم در یک سمت شکم نیز ممکن است از علائم این بیماری باشد.

آیا بسته شدن لوله های فالوپ موجب ناباروری می شد؟

یکی از دلایل ناباروی بسته شدن لوله های فالوپ است. هر بار که عادت ماهیانه می شوید، تخمک از بخش تخمدان درلوله فالپ آزاد می شود. بنابراین پس از برقراری رابطه جنسی، لقاح در این لوله ها انجام شده و تخمک لقاح یافته وارد رحم زن می شود. بنابرین با انسداد لوله فالوپ، تخمک و اسپرم به سمت یک دیگر حرکت نمی کنند و لقاح صرت نمی پذیرد. در این صورت ناباروری هیچ نشانه ای ندارد و تنها با انجام آزمایش های لازم مشخص می شود.

اگر هر دو لوله فالوپ دچار انسداد و چسبندگی باشد، بارداری بدون درمان و به صورت طبیعی امکان پذیر نخواهد بود. تمت اگر تنها یکی از لوله های فالوپ بسته شود، ممکن است باروری از طریق لوله دیگرانجام شود و به احتمال زیاد این موضوع بر باروری تاثیر نخواهد داشت.

بسته شدن لوله فالوپ

چگونه می توان از انسداد لوله های رحم جلوگیری کرد؟

شما نمی توانید از آن جلوگیر کنید، بلکه می توانید مراقبت های بهداشتی لازم را رعایت کنید تا احتمال ابتلا به این بیماری هت کاهش یابد. همانطور که در بالا به ـآ« اشاره کردیم، عفونت های مقاربتی ممکن است دلی ایجاد این بیماری باشد.و بنابریان با رعایت بهداشت جنسی به شکل غیر مستقیم می توان از ابتلا به آ« جلوگیری کرد. اما باز هم تضمینی در این زمینه وجود ندارد. چرا که علل آن متنوع و متفاوت است.

تشخیص انسداد لوله رحم چگونه امکان پذیر است؟

ددر بیشتر مواقع هیستروسالپنگوگرافی (HSG) تجویز می شود که به عکس برداری رنگی از لوله های رحم نیز شهرت دارد. این آژمایش در واقع نوعی اشعه ایکس است که برای بررسی داخل لوله های فالوپ برای کمک به تشخیص انسداد استفاده می شود.این آزمایش باید در نیمه اول از چرخه قاعدگی انجام شود. همچنین ممکن است برای بررسی های بیشتر و انجام اهداف درمانی از لاپاراسکوپی لوله های فالوپ هم بهره گرفته شود که در ادامه به صورت مفصل به آن اشاره خواهیم کرد. بنابراین کاربرد لاپاراسکوپی در این زمینه هم تشخیصی است و هم درمانی. اما مواردی نظیر خونریزی شدید در دوران قاعدگی معمولا به علت های دیگر نظیر اندومتریوز ایجاد می شود.

چسبندگی لوله فالوپ در زنان چگونه درمان می شود؟

درمان گرفتگی و انسداد و یا چسبندگی لوله رحم زنان بسته به نوع و شدت و همچنین علت آن متفاوت است بنابراین نمی توان برای همه بانوان یک نوع درمان را پیشنهاد کرد.

درمان گرفتگی لوله رحم

درمان گرفتگی لوله رحم با لاپاراسکوپی

برخی از کاربرد های لاپاراسکوپی در تشخیص و درمان انسداد رحم موثر است. اما ممکن است برای همه بانوان این درمان پیشنهاد نشود. زمانی که انسداد لوله رحم جزئی باشد، ممکن است پزشک با لاپاراسکوپی درآزمایش اقدام به درمان آن کند. در برخی موارد که این مورد شدید است، ممکن است برخی روش های درمان پیشرفته نازایی مانند درمان ناباروری با IVF برای بانوان توصیه می شود.

درمان گرفتگی لوله رحم با جراحی

در صورتی که چسیندگی لوله های رحم جدی تر باشد پزشک ممکن است از درمانهی جراحی برای ترمیم آن استفاده کند. به این صورت که بخش آسیب دیده از لوله فالوپ برداشته می شود و دو بخش سالم، به یکدیگر پیونده زده می شود. البته این درمان جراحی نیز در همه موارد توصیه نمی شود و گاهی این انسداد به قدری جدی است که پزشک برای باروری از روش های دیگر درمان ناباروری استفاده می کند. سوالی که بلسیاری از بانوان در این زمینه می پرشند این است که آیا بعد از جراحی لوله فالوپ شانس بارداری دارید؟ در این خصوص باید گفت شانس بارداری بعد جراحی بسیار کم بوده و بستگی به این دارد که چه مقدار از لوله فالوپ و از کدام بخش آن برداشته شود.