خانه » چه زمانی نیاز به ترمیم واژن است؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

چه زمانی نیاز به ترمیم واژن است؟

دلایل بسیاری وجود دارد، که در نهایت باعث گشاد شدن و تغییراتی در واژن خانم ها می شود. از این رو برخی از خانم ها نیاز به جراحی ترمیمی واژن را احساس می کنند. جراحی واژن را باید یکی از جراحی های زیبایی به شمار آوریم، که به تنگ کردن واژن کمک بسیاری می کند. افرادی که این جراحی را انجام می دهند، سایز مدخل واژن آنها کاهش یافته و به زیباتر شدن و تنگ شدن واژن کمک می کند.

خانم های بسیاری هستند که به دلیل بالا رفتن سن یا زایمان های متعدد، درگیر شل شدن واژن و بافت واژن می شوند. این افراد در کنار جراحی ترمیمی واژن اقدام به لابیاپلاستی نیز نموده و شکل و فرم واژن خود را تغییر می دهند. علاوه بر سن و زایمان، چاقی، سرفه های مکرر، تومورهای لگنی و سرفه های مزمن نیز می توانند منجر به شل شدن و گشاد شدن واژن شوند.

چه زمانی نیاز به ترمیم واژن است؟ 

به طور کلی خانم هایی که تمایل به انجام جراحی واژن دارند، خانم هایی هستند که بعد از بارداری و زایمان با مشکل شل شدگی واژن مواجه می شوند. در این دوران تغییرات بسیاری در ظاهر واژن ایجاد می شود، که خانم ها از آنها احساس نارضایتی می کنند. به همین دلیل به فکر جراحی ترمیمی واژن می افتند، تا زیبایی ناحیه تناسلی خود را مجددا به دست آورند.

بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که جراحی ترمیم واژن پیش از زایمان و بارداری می تواند برای خانم ها ایجاد مشکل نماید. از این رو بهتر است ابتدا اقدام به زایمان نموده و دوران بارداری را سپری کنید، پس از آن برای گشاد کردن واژن، جراحی ترمیمی واژن انجام دهید. با این حساب بهترین زمان برای انجام جراحی ترمیم واژن بعد از بارداری و زایمان است.

البته برخی از خانم هایی که از سن بالایی برخوردار هستند نیز، با مشکل گشاد و شل شدگی واژن مواجه می شوند. در صورتی که این دسته از افراد دیگر قصد بارداری ندارند یا آن که دیگر در شرایط باردار شدن قرار ندارند، می توانند جراحی ترمیم واژن انجام دهند.

روش های ترمیم واژن

روش های مختلف جراحی ترمیمی واژن

امروزه برای تنگ کردن واژن از روش های مختلفی استفاده می شود. از جمله متداول ترین روش های جراحی واژن باید به به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تنگ کردن واژن با نخ واژن 
  • تنگ کردن واژن با لیزر
  • تنگ کردن واژن با عمل پرینورافی 
  • تنگ کردن واژن با جراحی لابیاپلاستی 

روش جراحی لابیاپلاستی، که یکی از شایع ترین روش های جراحی ترمیمی واژن است، لبه های بزرگ و نامتقارن لابیا مینورها را کوچک کرده و به زیبایی ناحیه تناسلی کمک می کند. لبه های مینورها نباید انقدر بزرگ باشند، که از ناحیه تناسلی بیرون بزنند. بزرگ بودن و بیرون زدگی این ناحیه ها می توانند برای بدن مشکلاتی را به همراه داشته باشند.

تمام مشکلاتی که بزرگ بودن لبه های مینور در قسمت ناحیه تناسلی در بدن ایجاد می کند را، می توان با جراحی ترمیمی واژن برطرف کرد. این جراحی لبه های ناحیه تناسلی را کوچک کرده، و به زیبایی آن کمک می کند. می توان با جراحی در اتاق عمل، یا استفاده از لیزر این مشکل را برطرف نمود و به زیبایی ناحیه تناسلی کمک کرد.

در کنار این روش، جراحی پرینورافی نیز وجود دارد، که به از بین بردن گشادی واژن کمک می کند. معمولا از پرینورافی زمانی استفاده می شود که واژن آسیب دیده یا گشاد شده باشد. بیماران زیادی هستند که با انجام این جراحی، ژل یا چربی نیز تزریق کرده تا به برجسته شدن واژن خود کمک کنند.

نحوه مراقبت بعد از جراحی ترمیم واژن 

  • یکی از مهمترین مسائلی که بیمار باید برای کسب نتیجه مطلوب بعد از جراحی ترمیمی واژن به آن توجه کند، مراقبت های بعد از جراحی است. از آنجایی که ناحیه مخاطی واژن به خوبی قادر است خون رسانی انجام دهد، بیمارانی که جراحی ترمیم واژن انجام می دهند می توانند به سرعت بهبودی را تجربه کنند. از این رو دوران نقاهت بعد از جراحی واژن سریع و کوتاه است.
  • افرادی که جراحی ترمیمی واژن انجام می دهند، می توانند به سرعت ترخیص شده و بعد از ۲۴ ساعت فعالیت های روزانه خود را انجام دهند. بخیه هایی که متخصص زنان در ناحیه واژن استفاده می کند قابلیت جذب دارند از این رو نیازی نیست اقدام به کشیدن بخیه ها نمایید. اما لازم است حتما محل بخیه را تمیز و خشک نگه دارید، تا هیچ مشکل دیگری در بدن ایجاد نشود.
  • بهترین روش برای محافظت از محل بخیه ها، شستشو با آب وصابون است. علاوه بر آن می توانید از سرم های شستشو نیز برای ضد عفونی کردن واژن استفاده کرده و سپس محل زخم را خشک کنید. حتما پس از جراحی ترمیمی واژن آنتی بیوتیک هایی که پزشک تجویز کرده است را مصرف کنید. تا از عفونت در ناحیه واژن جلوگیری نمایید.
  • در صورتی که بیمار بعد از جراحی در ناحیه واژن درد داشته باشد، می تواند از مسکن استفاده کند. حتما به یاد داشته باشید که رابطه جنسی بعد از جراحی ترمیمی واژن را به مدت یک ماه و نیم تا دوماه به تعویق اندازید. در نهایت نیز بهتر است مصرف غذاهایی که منجر به بروز یبوست می شود، به شدت خودداری کنید.

مهمترین علائم گشاد شدن واژن 

گشاد شدن واژن با برخی علائم خاص در بدن انسان نشان داده می شود. از جمله مهمترین علائمی که می توانیم برای گشاد شدن واژن بیان کنیم، عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • احساس فشار در ناحیه لگن 
  • بروز عفونت های مکرر واژینال 
  • احساس پر بودن در زیر دل 
  • عدم رسیدن که ارگاسم در رابطه جنسی 
  • درد در زمان رابطه جنسی 
  • عدم رضایت از رابطه جنسی 

خانم هایی که زایمان طبیعی انجام می دهند، در برخی از مواقع نیاز به بخیه در ناحیه واژن دارند. این بخیه زدن ها ممکن است در بدن حالت بدی ایجاد کند و ناحیه مدخل واژن را دچار ایراد کند. از این رو جراحی ترمیمی واژن می تواند مشکلات ناحیه واژن را برطرف کند. پس برای از بین بردن جای زخم بهترین روش جراحی ترمیم ناحیه واژن است. خانم هایی که این جراحی را انجام می دهند، می توانند زیبایی را به اندام خود بازگردانند.

دکتر فاطمه فیروزی

دکتر فاطمه فیروزی

دکتر فاطمه فیروزی متخصص زنان، زایمان و نازایی و دارای بورد تخصصی هستند، ایشان دکترای پزشکی عمومی خود را در دانشگاه تهران نیز گذرانده اند. دوره تخصصی ایشان در دانشگاه علوم پزشکی ایران و دوره های فلوشیپ لاپاروسکوپی زنان از ایران و سوییس می باشد، همچنین دوره های لیزر پزشکی از انجمن لیزر روسیه و المان و دوره اموزشی سونوگرافی زنان و سونوهیستروگرافی را گذرانده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *