خانه » بهترین دکتر تنبلی تخمدان (پلی کیستیک) در کرج
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

بهترین دکتر تنبلی تخمدان (پلی کیستیک) در کرج

تقریباً از هر ۱۰ زن در سنین باروری یک نفر به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا می شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک در درجه اول یک بیماری متابولیک است که به دلیل افزایش سطح هورمون های مردانه به نام آندروژن و مقاومت به انسولین ایجاد می شود. در ادامه بطور کامل به سندرم تخمدان پلی کیستیک میپردازیم تا بهتر بفهمیم PCOS چیست، چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد و چگونه درمان می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک ناشی از مقاومت به انسولین و افزایش سطح هورمون‌های مردانه به نام آندروژن است. «بدن سالم در تعادل است. در سندرم تخمدان پلی کیستیک، فرآیندهای شیمیایی، هورمونی و متابولیکی نامتعادل هستند. در یک چرخه قاعدگی سالم، تخمدان ها هر ماه یک تخمک آزاد می کنند. اما با PCOS، تخمک ممکن است به درستی رشد نکند یا در طی تخمک گذاری آزاد شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، کیسه های ریز پر از مایع به نام کیست می توانند روی تخمدان ها تشکیل شوند. این کیست ها هورمون جنسی زنانه استروژن را تولید می کنند و چون تخمک گذاری اتفاق نمی افتد، استروژن به آندروژن تبدیل می شود – هورمون های جنسی مردانه که به مقدار کمی در زنان وجود دارد. سطوح بالای آندروژن می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد و باعث بسیاری از علائم PCOS شود.

علائم هشدار دهنده سندرم تخمدان پلی کیستیک

قاعدگی های نامنظم یکی از شایع ترین علائم PCOS است. افراد مبتلا به این عارضه ممکن است عادت ماهانه خود را از دست بدهند یا به دفعات آن را تجربه کنند. در برخی موارد، قاعدگی به طور کامل متوقف می شود. همانطور که فکر می کنیم فشار خون یا نبض شما از علائم حیاتی هستند، دوره های قاعدگی شما نیز می توانند علائم حیاتی در نظر گرفته شوند. یکی از چیزهایی که مردم بیشتر به آن توجه می کنند این است که عادت ماهانه نامنظم خواهند داشت.

چرخه قاعدگی شما بازه زمانی است که از ابتدای یک خونریزی قاعدگی شروع می شود و با شروع خونریزی قاعدگی بعدی به پایان می رسد. لازم نیست دقیقاً ۲۸ روز باشد، و طبیعی است که از ماه به ماه کمی نوسان داشته باشد. یک سیکل طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز طول می کشد.

سایر علائم PCOS عبارتند از:

  • موهای زائد بدن روی شکم، صورت، قفسه سینه و اطراف نوک سینه ها هیرسوتیسم نامیده می شود.
  • آکنه در قسمت بالایی پشت، سینه و صورت.
  • افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن.
  • لبه های کوچک پوست بیش از حد در گردن یا زیر بغل به نام برچسب های پوستی.
  • پوست تیره در امتداد کشاله ران، زیر سینه ها و در امتداد چین های گردن.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

خطرات سلامتی سندرم تخمدان پلی کیستیک

از آنجایی که PCOS یک بیماری متابولیک است، شما را در معرض خطر بیشتری از مواردی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، پیش دیابت و چاقی قرار می دهد. این چیزی شبیه مرغ و تخم مرغ است. استروژن اضافی کاهش وزن را دشوارتر می کند. مقاومت به انسولین نیز کاهش وزن را دشوارتر می کند. سپس سلول های چربی استروژن تولید می کنند که می تواند آندروژن ها را افزایش دهد و این وضعیت را بیشتر بدتر می کند.

خطرات بهداشتی PCOS عبارتند از:

  • ناباروری.
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت.
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر.
  • فشار خون بالا.
  • آپنه خواب.
  • سطح کلسترول ناسالم.
  • افسردگی و اضطراب.

بیشتر بدانید: عفونت واژن

تشخیص دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک

اگر پریودهای نامنظم یا هر نشانه دیگری از سندرم تخمدان پلی کیستیک را تجربه می کنید، وقت آن است که با پزشک خود ملاقات کنید. تشخیص معمولاً با یک معاینه فیزیکی کامل، از جمله سونوگرافی و آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون، عملکرد تیروئید، کلسترول و مقاومت به انسولین آغاز می شود. اگر علائم شما شامل افسردگی، اضطراب یا سایر چالش‌های سلامت روانی و عاطفی باشد، متخصصان سلامت رفتاری می‌توانند به توسعه استراتژی‌هایی برای رسیدگی به مسائلی که ایجاد می‌کنند کمک کنند.

سه حالت مورد استفاده برای تشخیص PCOS عبارتند از:

  • فقدان تخمک گذاری که منجر به دوره های قاعدگی نامنظم می شود، از جمله دوره هایی که خیلی مکرر رخ می دهند، اغلب به اندازه کافی نیستند یا اصلا وجود ندارند.
  • علائم سطوح بالای آندروژن، از جمله موهای زائد بدن یا صورت، آکنه و نازک شدن موهای سر.
  • کیست های متعدد در یک یا هر دو تخمدان.

بیشتر بدانید: پیشگیری از زگیل تناسلی

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

پس از تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک، پزشک شما با شما همکاری خواهد کرد تا یک برنامه درمانی شخصی را ایجاد کند. در حال حاضر درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما چندین راه موثر برای به حداقل رساندن تأثیر آن وجود دارد، از جمله:

  • حفظ وزن مناسب و انجام فعالیت بدنی منظم. کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش می‌تواند بهبود چشمگیری در علائم PCOS ایجاد کند. حتی کاهش وزن جزئی می‌تواند به تنظیم چرخه‌های قاعدگی و بهبود مقاومت به انسولین کمک کند.
  • کنترل بارداری برای زنانی که به دلیل PCOS با ناباروری مواجه هستند، درمان‌های باروری مانند تحریک تخمک‌گذاری با استفاده از داروهای خاص می‌تواند مفید باشد.
  • دارویی برای ایجاد تخمک گذاری یا درمان سایر علائم و شرایط مربوط به PCOS، مانند دیابت یا فشار خون بالا تجویز میشود. داروهای مختلفی برای مدیریت PCOS وجود دارند، از جمله:
    • داروهای تنظیم قاعدگی: قرص‌های ضد بارداری خوراکی می‌توانند به تنظیم چرخه‌های قاعدگی و کاهش علائم آندروژنی کمک کنند.
    • متفورمین: این دارو برای بهبود مقاومت به انسولین استفاده می‌شود و می‌تواند به تنظیم چرخه‌های قاعدگی کمک کند.
    • داروهای ضد آندروژن: این داروها می‌توانند به کاهش علائم آندروژنی مانند هیرسوتیسم و آکنه کمک کنند.
  • میو اینوزیتول، که یک مکمل غذایی است که به نظر می رسد فعالیت انسولین را بهبود می بخشد، به کاهش وزن و تنظیم چرخه های قاعدگی کمک می کند.
  • جراحی در موارد نادر که درمان‌های دیگر موثر نیستند، جراحی لاپاراسکوپی تخمدان می‌تواند برای کاهش سطح آندروژن‌ها و تحریک تخمک‌گذاری استفاده شود.

نتیجه‌گیری

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یک اختلال پیچیده است که می‌تواند تأثیرات متعددی بر سلامت جسمی و روانی زنان داشته باشد. تشخیص زودهنگام و مدیریت موثر می‌تواند به کاهش علائم و خطرات بلندمدت کمک کند. زنان مبتلا به PCOS باید با پزشک خود مشورت کنند تا یک برنامه درمانی مناسب برای مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی خود تهیه کنند.

دکتر فاطمه فیروزی

دکتر فاطمه فیروزی

دکتر فاطمه فیروزی متخصص زنان، زایمان و نازایی و دارای بورد تخصصی هستند، ایشان دکترای پزشکی عمومی خود را در دانشگاه تهران نیز گذرانده اند. دوره تخصصی ایشان در دانشگاه علوم پزشکی ایران و دوره های فلوشیپ لاپاروسکوپی زنان از ایران و سوییس می باشد، همچنین دوره های لیزر پزشکی از انجمن لیزر روسیه و المان و دوره اموزشی سونوگرافی زنان و سونوهیستروگرافی را گذرانده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
درمان زگیل تناسلی در کرج

درمان زگیل تناسلی در کرج

آیا درمان ویروس HPV امکان پذیر است؟ آیا این ویروس را می شناسید؟ ویروس پاپیلوم انسانی یا به اختصار HPV چه...

علائم و درمان عفونت واژن

علائم و درمان عفونت واژن

عفونت واژن می توانند دردناک و ناخوشایند باشند و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند که در صورت عدم درمان، تأثیر...

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *