خانه » پیشگیری از زگیل تناسلی با واکسن گارداسیل
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

پیشگیری از زگیل تناسلی با واکسن گارداسیل

اگر در خصوص بیماری  های مقاربتی زنان تحقیق کرده باشید، می دانید که hpv یکی از انواع این بیماری ها است که سالانه افراد زیادی به آن مبتلا می شوند. ویروس پاپیلومای انسانی انواع بسیاری گوناگونی دارد که بسیاری از آن ها علائمی ایجاد می کند. اما برخی از آن ها ممکن است موجب ایجاد اختلالات بعدی شود. زگیل تناسلی در نتیجه این ویروس ایجاد می شود. علائم ظاهری زگیل تناسلی برای بسیاری از بانوان ناراحت کننده است و از همین رو آن ها به دنبال راهکار های سریع ترین درمان زگیل تناسلی می گردند. اما راه آسان تر، پیشگیری از زگیل تناسلی است. در این مقاله از سایت دکتر فاطمه فیروزی قصد داریم به این روش های پیشگیری از زگیل تناسلی و هر آنچه باید در اینباره بدانید اشاره کنیم.

پیشگیری از زگیل تناسلی قطعی است؟

پیشگیری بهتر از درمان است. راهکار های مختلفی برای پیشگیری از زگیل تناسلی وجود دارد. اما هیچ کدام از این راهکار ها صددرصد شما را از ابتلا به این ویروس در امان نمی دارد. بنابراین فقط احتمال ابتلا به انواع پرخطر hpv و در نهایت زگیل تناسلی بسیار پایین می آید. بنابراین برای جلوگیری زگیل تناسلی هیچ راهکار قطعی وجود ندارد.

پیشگیری از زگیل تناسلی با گارداسیل

پیشگیری از زگیل تناسلی با رعایت مراقبت های جنسی

از آنجایی که عامل ایجاد زگیل تناسلی در مردان و زنان از طریق رابطه جنسی منتقل می شود، رعایت مراقبت های جنسی بسیار موثر است. در هنگام رعایت مراقبت های جنسی موارد زیر را درنظر بگیرید تا احتمال ابتلا به انواع بیماری و اختلالات جنسی از جمله زگیل تناسلی در شما کاهش یابد.

  • در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • تنها با شریط جنسی خود رابطه برقرار کنید و روابط خود را  محدود کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که شریک جنسی شما تنها با شما در ارتباط است.
  • رعایت بهداشت اندام تناسلی خود را جدی بگیرید
  • در صورت بروز هرگونه علائم با متخصص در ارتباط باید
  • شستن بیش از حد اندام تناسلی و استفاده بیش از حد از دوش واژینال برای بانوان ممنوع است.

اما با وجود رعایت همه این موارد زیر، ممکن است زگیل تناسلی منتقل شود. راه های انتقال زگیل تناسلی از طریق تماس پوستی از نواحی جنسی نیز صورت می گیرد. بنابراین یکی دیگر از اصلی ترین راهکار هایی که شما را از این مورد باز می دارد، استفاده از واکسن گارداسیل است.

واکسن گارداسیل برای جلوگیری از زگیل تناسلی

واکسن گارداسیل یکی دیگر از راهکار های جلوگیری از زگیل تناسلی در بانوان به حساب می رود. این واکسن از انواع خطرناک hpv جلوگیری کرده و در نهایت از ابتلا به زگیل تناسلی نیز جلوگیری می شود. در حال حاضر واکسن گارداسیل ۹ مورد تایید وزارت بهداشت آمریکا در سراسر جهان و همچنین در ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

توصیه می شود برای پیشگیری این واکسن ۲ سال قبل از شروع فعالیت های جنسی تزریق شود. افرادی که به زگیل تناسلی یا ویروس hpv  آلوده شده اند، نباید با تزریق واکسن انتظار درمانی داشته باشند. واکسن برای پیشگیری بوده و هر گونه اقدام بعدی بی فایده خواهد بود.

اما مادامی که فعالیت های جنسی شروع شده اما هنوز مبتلا به زگیل تناسلی نشده اید، استفاده از این واکسن همچنان توصیه می شود.

کنترل زگیل تناسلی با چکاپ های دوره ای زنان

آزمایش های دوره ای زنان شامل تست پاپ اسمیر برای بانوانی که از نظر جنسی  فعال هستند، هر سه سال یکبار توصیه می شود. این تست فعالیت های غیر طبیعی دهانه رحم را بررسی کرده و شما را از اختلالات آگاه می کند. برای پیش آگاهی و عدم ابتلا ویروس به شریک جنسی همچنین عدم ابتلا به بیماری و اختلالات جدی تر لازم است این معاینات را جدی بگیرید و هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر انجام دهید.

سخن آخر

راهکار های اصلی پیشگیری از زگیل تناسلی شامل دو مورد می شود:

  • رعایت بهداشت جنسی
  • تزریق واکسن گارداسیل

رعایت هر دوی این موارد احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را بسیار پایین می آورد اما هیچ راهکار قطعی برای عدم ابتلا به آن وجود ندارد. توصیه می شود دو سال قبل از شروع فعالیت های جنسی  رعایت این مراقبت ها را جدی بگیرید تا از مشکلات بعدی ایجاد شده در این زمینه جلوگیری کنید.

دکتر فاطمه فیروزی

دکتر فاطمه فیروزی

دکتر فاطمه فیروزی متخصص زنان، زایمان و نازایی و دارای بورد تخصصی هستند، ایشان دکترای پزشکی عمومی خود را در دانشگاه تهران نیز گذرانده اند. دوره تخصصی ایشان در دانشگاه علوم پزشکی ایران و دوره های فلوشیپ لاپاروسکوپی زنان از ایران و سوییس می باشد، همچنین دوره های لیزر پزشکی از انجمن لیزر روسیه و المان و دوره اموزشی سونوگرافی زنان و سونوهیستروگرافی را گذرانده اند.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
درمان زگیل تناسلی در کرج

درمان زگیل تناسلی در کرج

آیا درمان ویروس HPV امکان پذیر است؟ آیا این ویروس را می شناسید؟ ویروس پاپیلوم انسانی یا به اختصار HPV چه...

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *